dinsdag 24 oktober 2023

3512 Dictee vrijdag 27-10-2023 (5) - dictee Finaledictee De Schrijfwijzen Brussel 2023

Dictee – dictees [3512]

Schrijfwijzen Finale 2023

Consternatie in Sterregem (auteur: Jonas Denys)

Deel 1: dictee [moest helemaal worden opgeschreven]

1. Tien uur tweeëndertig. De kaduke boemeltrein komt bruusk tot stilstand in het station. Eindelijk thuis. Bij het verlaten van het stationsgebouw valt me een sjofel geklede vrouw op die ijverig aan het vegen is. Aan de overkant is men een grote neonreclame aan het installeren op de gevel van een hightechbedrijf. Ik klap mijn
e-step open en vertrek huiswaarts.

2. Op het dorpsplein valt me een ongeziene massahysterie op. Een man op een futuristische bakfiets kan maar net de weldoorvoede chihuahua ontwijken van een vrouw die extatisch de straat oversteekt. Mijn nieuwsgierigheid haalt de bovenhand en ik volg de vrouw.

3. Ze rent als een gekkin naar enkele kortgerokte vrouwen. Haar viervoeter kan nauwelijks volgen en wordt met een tarzanzwieper over het plein gekatapulteerd. Het beest landt uiteindelijk ergens tussen de dames, nahijgend van de stress. “Heb je het al gehoord?” roept de gekkin. “We worden beroemd!”

Deel 2: meerkeuzeproef

Bij 19 tweekeuzevragen kwam er een piep en verscheen een tweetal mogelijkheden op een scherm. Bij elke keuze hoorde een letter. Met de 19 verkregen letters moest je een zo lang mogelijk woord [met alleen de correcte letters – bij twijfel de letter dus niet gebruiken] vormen. Groen is goed, rood is fout.

4. “Kate Winslet komt voor filmopnames naar Sterregem!” schreeuwt de chihuahuavrouw. “Jou zullen ze in elk geval niet vragen als figurant”, sneert een van de vrouwen laconiek E/ lakoniek A. Ze hoeft zelf in elk geval ook niet onder te doen qua diva allures B/diva-allures V. Drie vierde C/drievierde D van haar gezicht wordt bedekt door haar zonnenbril A/zonnebril E en de hoed op haar hoofd heeft iets weg van die bakfiets van daarnet, maar dan met nepbont E/nep-bont O, pluimen en glitter. Wie is zij? Is zij überhaupt R/Uberhaupt D wel van Sterregem? Terwijl de vrouwen naarstig verder ruziën G/ruzieën B ga ik op onderzoek. Mijn detectivebrein staat skeptisch O/sceptisch E tegenover dit nieuwtje. Wat verder staat een groepje babyboomers H/babybomers J te keuvelen. Ik doe alsof ik aan het appen N/app'en P ben om te luistervinken. “Ze zou naar verluid L/naar verluidt K logeren in die oubollige bed and breakfast I/bed-and-breakfast O aan de voormalige pottebakkerij F/pottenbakkerij T. Maar dat moest geheim gehouden P/geheimgehouden S worden.” Zou het dan toch waar zijn? Het gaat mijn petje te boven. Wat zou de bekende Titanicster in het godvergeten R/Godvergeten L Sterregem verloren hebben? Ik kijk nog wat rond en het valt me op dat de hele setting een groot Suske en Wiskegehalte A/suske-en-wiskegehalte E heeft. Iedereen loopt geagiteerd R/geaggiteerd L door elkaar en elk wil er duidelijk het zijne van weten. En als het enigzins U/enigszins I mogelijk is: bij de filmster in de gracie M/gratie N vallen.

NB Uitspraak ‘nepbont’ als één woord, dus met het accent op eerste lettergreep alleen.

Met de 19 groene letters E V C E E R G E H N K I T S R E R I N

was het woord E E N R I C H T I N G S V E R K E E R te vormen!

Deel 3: ontknoping – de woorden in vetjes worden gebruikt voor de spellingbee – gehouden met de 5 beste deelnemers!

5. Op een terras wat verder zit de sfeer er al goed in. Een corpulente man zit wild gesticulerend te schommelen op de achterpoten van zijn stoel. Zijn laatste manoeuvre was echter iets te enthousiast, waardoor hij nog enkele seconden balanceert, maar ten slotte toch op de grond belandt. Een lachsalvo volgt. “Waarschijnlijk van Chinese makelij”, hoor ik de man nog murmelen.

6. Ik moet duidelijk van tactiek veranderen als ik iets te weten wil komen. Mijn ogen scannen het dorpsplein. Ergens in deze woestenij moet de wijkagent toch te bespeuren zijn? Het vergt natuurlijk wat moed om hem op de man af te vragen of het verhaal klopt. Hij wordt niet voor niets de Gestapo-chef van Sterregem genoemd. Hij laat geen enkele kans liggen om iemand publiekelijk te affronteren die het aandurft om de letter van de wet niet na te leven. Dat was tijdens de COVID-19-pandemie nog maar eens pijnlijk duidelijk geworden toen hij een alleenstaande moeder een GAS-boete gaf omdat ze zonder FFP2-masker op straat wandelde. Ze was op weg naar de apotheek om medicatie voor haar zieke dochter. Elk betoog mocht niet baten en de vrouw is onverrichter zake teruggekeerd naar huis.

7. Een menigte die zich driftig verzamelt rond iemand trekt mijn aandacht. De schepen van Cultuur! Ik begeef me in dezelfde richting, want als een echt kuddedier wil ik het nu ook weten. “Het is ons bij het gemeentebestuur ter ore gekomen dat er wat rumoer ontstaan is rond de komst van Kate Winslet voor filmopnames. Helaas moet ik jullie meedelen dat dit gerucht niet klopt. Wie wel komt filmen, is de onbekende tiktokker Katy Windslet, vooral bekend van haar imbeciele dansjes op verlaten spookbruggen.” Het zonnetje in huis heeft gesproken. Weer een sterk staaltje babylonische spraakverwarring dus. Ik heb me in elk geval dus ook laten vangen door dit nepnieuws. De menigte druipt ontgoocheld af. Ik draai me om en sta oog in oog met een atletische brunette die geanimeerd met haar smartphone zwaait. “Wil je mijn dansje op de brug eens zien?” grinnikt ze.

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten