zaterdag 7 oktober 2023

3483 Dictee woensdag 11-10-2023 (2) – dictee Voorronde Groot Vlaams Dictee 2023

 Dictee – dictees [3483]

Voorronde Groot Vlaams Dictee 2023

Het geheim (auteur: Hanneke Middelburg)

A. Dictee – dit moest helemaal worden opgeschreven.

1. Sommige dingen zijn moeilijk om te incasseren en die wil je niet van een ander horen. Zeker niet van een geëxalteerde schoonzus die professioneel tatoeëert en bikinilijnen harst, omdat ze uitermate van de pijn van een ander geniet. Meestal hou ik me dus afzijdig als Kim langskomt.

2. Deze vrijdagmiddag kan ik er niet onderuit. Marije is naar yoga en ik verwacht een pakketje. Als de bel gaat, doe ik snel open want ik verbeid een koerier met een vuistdik etymologisch woordenboek.

3. Kim staat echter voor me met een gemaquilleerd gezicht, verlengde wimpers en vermiljoenrode lippenstift. Haar zelfgenoegzame, laatdunkende blik ontgaat me niet, evenals haar gemaniëreerde handbeweging. Ze spreekt op delfische toon: ‘Ik heb een nieuwtje voor je.’

B. Meerkeuzeproef

Bij het voorlezen klonk 20 x een ‘piep’. Dan verscheen een tweekeuzevraag op het scherm (10 seconden): groen = goed en rood = fout. Achter elke keuze stond een letter, die moest je noteren. Aan het eind werden de keuzes nogmaals getoond: steeds 2 seconden.

4. Nog voor ik iets kan zeggen, zet Kim een voet over de drempel. De gang is smal en automatisch draai ik me zijwaarts A / zijwaards U, zodat haar lijf het mijne niet raakt. Als ze me ternauwernood P / ter nauwer nood L passeert, ruik ik haar overvloedig gespoten patchoelieolie W / patchoeliolie V. Ik loop achter haar aan naar de woonkamer.

5. Ze gaat zitten in de recent opnieuw beklede E / bekleedde D fauteuil. Het leer kraakt als ze ammechtig F / amechtig R neerzijgt in de stoel dichtbij K/ dicht bij T de open haard. Ze kijkt me aan met een zegepralend I / zegenpralend Y gezicht. Wat heeft ze te vertellen? Over welke jandoedel E / Jan Doedel U gaat het ditmaal? Haar roddels zijn wijd en zijd O / wijd-en-zijd U bekend, al is ze zelf de grootste ontkenner van haar apenkool W / apekool V. Ik hef mijn kin op in de hoop dat ze van wal steekt. Hoe sneller ze haar bom dropt, des te sneller kan ze ervan doorgaan Z / ervandoor gaan I.

6. Kim kijkt rustig om zich heen, alsof ze ons interieur bewondert O / bewonderd B. Ze wrijft met beide handen over de crèmenkleurige D / crèmekleurige M armleuningen, knikt en tuit haar lippen. Mijn handen staan in mijn zij en ik voel dat mijn kaken zich aanspannen. ‘Ik kan het niet langer voor me houden’, begint ze. Haar stem klinkt gedécideerd K / gedecideerd G . Ze gaat kaarsrecht zitten, beweegt haar schouders naar achteren en kantelt haar hoofd een stukje. Vanonder haar wimpers zie ik nog net haar castanjebruine Y / kastanjebruine I ogen.

7. Ik zou het uit willen schreeuwen: ‘Zeg sito presto L / cito presto M wat je te zeggen hebt en donder dan op!’ Maar nee, ik weet dat dit olie op het vuur is en dat Kim grenzeloos N / grenzenloos F geniet van mijn steeds roder wordende hoofd. ‘Vertel maar’, zeg ik laconiek R / lakoniek K. Mijn stem klinkt rustiger dan ik me voel. Ze schud B / schudt S dramatisch haar hoofd. ‘Ik kán E / kàn U het niet. Het is niet eerlijk tegenover Marije.’

=== > Van de twintig letters moest je een zo lang mogelijk woord maken. Gebruik van foute letters leidde tot een score van 0!

De goede letters waren dus:
A P V E R T I E O V I O M G I M N R S E

Van de goede letters had je kunnen maken:
I M P R O V I S A T I E V E R M O G E N

Rein [in Maldegem]: dictee 0 fout, 20 goede letters, maar slechts een woord van 8 letters: S T R O M I N G, te weinig voor de winst!

NB Voor het grijpen: OVERSTROMING!

C Slot (zonder opgave)

8. Weer zucht ze, ditmaal dieper dan een boom ooit kan wortelen. Dan heft ze haar hoofd pijlsnel op. ‘Je hebt het recht om het te weten. Marije is zwanger.’ Ik kan me niet langer inhouden. ‘Jij leugenachtig secreet!’, roep ik. ‘Je spoort niet. Denk je dat Marije zoiets voor me geheim zou houden?’

9. ‘Wat hou ik geheim?’ Ik heb Marije niet binnen horen komen. Ze staat in haar yoga-outfit. Het opgerolde blauwe matje valt onder haar arm vandaan.

10. ‘Ben je zwanger?’ vraag ik direct.

11. ‘Arnold, nee, natuurlijk niet. Hoe kom je daar nu bij?’

12. Marije kijkt Kim vief aan.

13. ‘Ik ga maar eens’, reageert Kim gelaten en ze staat als de bliksem op. ‘Ik moet nog harsen.’

14. Marije vuurt haar wijsvinger bijna af. ‘Ik dacht het niet. Eerst zo’n flagrante leugen, zulk precair nepnieuws verspreiden en er dan vandoor gaan? Dacht het niet. Zitten jij!’

15. Kim blijft stokstijf stilstaan. ‘Ik moet echt gaan. Het was een geintje. Een dom geintje. Niets meer dan dat.’ Ze lacht schamper.

16. ‘Dat jij geen man of vrouw hebt, betekent niet dat je onze relatie kapot moet maken. Weet je wat? Ga fijn harsen.’ Marije klinkt onverwacht kalm. Ze doet een stap opzij en ook ik ga aan de kant.

17. Kim rent de kamer uit. Als de deur dichtklikt, trek ik Marije stevig tegen me aan en wrijf over haar buik. ‘Zo, jij kunt echt goed toneelspelen.’

18. ‘Anders jij wel’, lacht Marije. ‘Wanneer zullen we het nieuws vertellen?’

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten