donderdag 11 september 2014

0263 Dictee woensdag 17 sep 2014 (2): dictee Ford √

Dictee - dictees [0263]

Ford

1. Ik moest in een dictee T-Ford schrijven. Ik schreef T-ford, maar denk dat de hoofdletter F beter is. Als een artikel nog duidelijk aan een merk of persoon gekoppeld is, gebruiken we een hoofdletter: een Armani (kleding), een Ford, een DAF, een Mondriaan, een Rembrandt, een Picasso, een Amati (viool), het syndroom van Down (maar: downsyndroom of down).

2. Het is allemaal heel subtiel, want ik vond ook: een Volkswagenbus [2020]  = een transportbus van het merk Volkswagen. Ik heb pas nog een Philipslamp gekocht en een Van Goghtentoonstelling bezocht. Ook drink ik wel eens een Amstel, een Hoegaarden of een Duvel. Als de binding met een persoon helemaal vervaagd is, schrijven we een kleine letter: een colbert(je) (genoemd naar Colbert), een diesel (genoemd naar Diesel) en een bintje (zo genoemd naar Bintje Jansma). Maar goed, het ging om Ford.

3. Overigens vond ik die alleen letterlijk in de titel van een revueliedje van Louis Davids uit ca. 1933: De olieman heeft een Fordje opgedaan. Laten we verder nog even zoeken op '*ford*': briefordner, die Forderung des Tages (de eis van het ogenblik), fordisme (zeker productiesysteem, genoemd naar Henry Ford), een hereford (vleesrund), het hutchinson-gilfordsyndroom (= progeria: ziekte die vroegtijdige en versnelde veroudering veroorzaakt), oxford (sterke katoenen stof) en Oxfordbeweging (negentiende-eeuwse beweging in de anglicaanse kerk ritualisme, anglokatholicisme, puseyisme)

3. Verder: Oxfordgroep (oorspronkelijk benaming voor Morele Herbewapening), Oxfordiaan (of Oxonian = student of geleerde aan de universiteit van Oxford), rutherfordium (chemisch element nummer 104), stableford (zekere spelvorm van golf), stafford (terriërsoort, ook: staffordshireterriër) en to make the world safe for democracy (ziet u 'ford'?) - om de wereld veilig te maken voor de democratie. Shakespeare was trouwens de zwaan van Avon, naar zijn geboorteplaats Stratford-upon-Avon (ziet u 'ford'?). Daarmee is de koek op, of ik zou als laatste nog fosfordamp moeten noemen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten