zaterdag 6 september 2014

0261 Dictee woensdag 10 sep 2014 (22): dictee nicotarium en vpu √

Dictee - dictees [0261]

Nicotarium en vpu

1. Nee, die woorden staan niet in Van Dale. Nicotarium kom je wel veel tegen op internet en vpu aldaar ook wel als VPU. Ik was in het verzorgings-verpleegtehuis in Breskens en bij de bewegwijzering kwam ik 'nicotarium' tegen. Wat zou dat zijn? Ik dacht aan nicotine: Nico en Tine ken ik wel, nicotine is 1-methyl-2-(3-pyridyl)pyrrolidine, een vloeibaar, scherp, vluchtig alkaloïde in tabak; een zeer krachtig vergif, dat eerst opwekt en later verlammend werkt. Rook dus maar liever niet, want dát zit in sigaretten! Gebruik dus maar liever nicotinekauwgum, -pleister of -puffer, daar krijg je geen nicotinevlekken van. Rook nicotinevrije sigaren of nicotinearme sigaretten.

2. Iets anders: nicotinezuuramide (nicotinamide) is een zeer belangrijke vitamine uit de zgn. B-groep; gebrek eraan veroorzaakt o.a. pellagra (een vooral in de tropen, waarin mais hoofdvoedsel is, optredende ziekte, een avitaminose, gekenmerkt door huidaandoening en stoornissen in de spijsvertering en het centrale zenuwstelsel). De nicotiana is de tabaksplant en nicotianine is de in gedroogde tabak voorkomende stof die de geur aan tabaksrook geeft. Iets wat hier helemaal los van staat is nicotinamideadeninedinucleotide: in de biochemie een waterstofoverdragend co-enzym (afkorting: NAD of NADH - dan, nog Engels (los dus!): n a d hydrogen - gereduceerde vorm van NAD). Maar alle gekheid op een stokje: een nicotarium is ongetwijfeld een rookruimte in een overigens rookvrij gebouw …

3. Ook van vpu ben ik vrij zeker. Ik heb nog even gespiekt bij CPU = central processing unit van de computer (ook cve = centrale verwerkingseenheid). Volgens mij is een vpu [of VPU]
een verpleegunit. 't Is maar dat u het allemaal weet …
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten