vrijdag 26 september 2014

0289 Dictee woensdag 24 sep 2014 (6): dictee 781 (deel 2) √

Dictee - dictees [0289]

Oefendictee 781 (deel 2)

Hierbij de zinnen 4, 5 en 6.

4. Op een expeditie heb je vivres [levensmiddelen] nodig. Die Vlaam houdt vlamen [vlaam = Vlaamse reus, konijnenras]. De Blue Peter [vlag] was al gehesen. Wat wordt door de vlagsurtaksen bevorderd? Hij woont vlak bij de kerk, vlakbij dus. Mocht je die vlamingen nu nog wel tot de doopsgezinden rekenen? Wist je dat f.a.s. hetzelfde is als v.l.b.? De rosse vleermuis komt veel voor. Vandaag eten we fondue bourguignonne. Mag ik de vleesjus [vlee-sjuu]? Guarana [stimuleren middel] kun je met guarani's [Paraguay, PYG] betalen. Ik heb dat vleespaleis [bonk spieren, kleerkast] op de vleesmarkt [ook: plaats om partner te vinden] ontmoet. We zijn toen naar de vleesschuur [royaal vleesrestaurant] gegaan. Een sycofant is een vleier. Iemand als ik wordt niet zo gauw opgewonden. De mens is gehuld in een vlezen kleed. In Zeeland klonk zoiets niet raar: de boer, hij vliedt met zijn vee naar een vliedberg. De drone vloog onder de Vlieg. 'Vlieg-' en 'haalbijen' zijn synoniemen. Vliegerarts of arts-vlieger [ook zelf!]?


5. Als je de duiven nog een keer laat uitvliegen, zul je eruit vliegen. Werden op de Vliegende Hollander ook vliegende hollanders [zekere kamerplant] gekweekt? Die vliegende vis vloog onder de Vliegende Vis [sterrenbeeld]. Vliegtuigtrombose is het economyclasssyndroom. Vliegden(!), wat is dat nu weer voor een begrip? Ik zou dat fleecejack maar aantrekken. Het snelvlietende water voerde het plastic mee. Ik vlei me gelukkig met die vlij [vlasband, strook vezels]. Die toelage vlijt me bijzonder goed. Je zult maar (de familie) Lepidoptera [vlinders] in je buik hebben. De buddleja trekt vlinders aan. In een vloedbos vind je rizoforen [luchtwortelboom, mangrove bv.]. Ik draai mijn shagjes (sjekkies) nog met vloe. Vloei-ijzer is gewoon staal. Dat ding is puce [puus] gekleurd (VD ook: pucegekleurd). De zilveren vloot heet ook wel Zilvervloot.

6. Het schip werd vlot getrokken. De afkortingen bb, gl, kbl en tl komen uit het vmbo. Ik noteerde de volgende kwaliteitsaanduidingen: f, ff en superfijn (algemeen), rood-, zilver- en goudmerk (koffie), FDC (fleur du coin) en unc. (uncirculated) van munten. Let wel: fdc staat voor first day cover, eerstedagenveloppe. Verder: high fidelity (hifi voor geluidsapparatuur - vgl. ook: lofi), made in …, Michelinster (voor restaurants), premier cru (de op een na hoogste kwaliteitsaanduiding van bourgogne), grand cru (hoogste kwaliteitsaanduiding van sommige Franse wijnen zoals bourgogne en bordeaux), van cognac op volgorde van minder goed naar goed: VS (very special), VSO (very superior old), VSOP en VO (very old), VVSOP (very, very superior old pale) en XO (extra old) *. De cvr is de cockpitvoicerecorder.
* NB IPA = India pale ale.
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten