donderdag 20 oktober 2022

2973 Dictee zaterdag 22-10-2022 (4) – dictee De d/t-quiz van Roos

Dictee – dictees [2973]

De d/t-quiz van Roos

Kies 30 keer de juiste schrijfwijze (groen)


1. Het … me dat je alweer thuis bent.

verbaasd – verbaast

2. Hoe … je een goed monteur?

wordt – word

3. Het licht van je telefoonscherm … je wakker.

houdt – houd

4. Anders dan eerder … , zal deze trein toch niet rijden.

vermeld – vemeldt

5. … je salaris binnenkort overgemaakt?

Wordt – Word

6. Wees maar niet nerveus voor het diner met mijn familie: iedereen …

 je aardig.

vindt – vind

7. Ik vraag me af of ik ook … uitgenodigd.

wordt – word

8. Ik heb luid en duidelijk bezwaar gemaakt, maar er … nog steeds 

niets.

gebeurt – gebeurd

9. Vertel eens: hoe … je asperges eigenlijk?

Bereidt – bereit – bereid

10. Mijn appeltaart was zo goed gelukt dat iedereen me … met 

complimenten.

overlade – overlaadde

11. De machine was inmiddels in werking en … al dagenlang palen de

 grond in.

hee – heidde – heide

12. Door je handtekening te zetten, … je de voorwaarden.

aanvaardt – aanvaard

13.Gisteren … ze me met een uitnodiging voor een etentje

verblijde – verblijdde – verbleed

Meest gebruikelijk, maar verblijde is ook goed: ww. verblijden =

 verblijen.

14. Koop deze leren bank! Hij ... in goede staat.

verkeert – verkeerd

15. Een goede airco … je hoofd fris!

houdt – houd

16. Mijn zus … al jaren een jeugdelftal.

coacht – coached

17. Wat … u van dit schilderij?

vind – vindt

18. Gisteren … het KNMI nog regen.

voorspeldde – voorspelde

19. Mij buurjongentje is ineens in een jongeman …

veranderd – verandert

20. Morgen … je gebeld met de uitslag.

wordt – word

21. Geen zorgen: de verzekering … je schade vast en zeker.

vergoedt – vergoed

22. Ik had niet in de gaten dat ik al die anderen had …

ge-cc’t – ge-cc’d

23. Ik heb je bericht op Facebook …

geliked – geliket

24. … het je niet dat er nog maar één bod is gedaan?

Bevreemdt – Bevreemd

25. Hier staat … dat de korting nog steeds geldt.

vermeld – vermeldt

26. Hij heeft de etappe niet gewonnen, maar … wel de gele trui.

behoud – behoudt

27. Gelukkig is de situatie inmiddels wel …

verbeterd – verbetert

28. Morgen ... onze winkel naar de overkant.

verhuisd – verhuist

29. In de lente en zomer … ze elke dag tien kilometer.

skate – skatet

30. Ze heeft me een uurtje geleden nog …

geapped – ge-app't – geappt

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten