vrijdag 14 oktober 2022

2963 Dictee zondag 16-10-2022 (5) – dictee Dictee voor de ambtenaren van de Stad Gent 2022

Dictee – dictees [2963]

Dictee voor de ambtenaren van de Stad Gent 2022

Heerlijk Helder Groot Dictee (titel)

Alle voorgelezen en niet op te schrijven toelichtingen zijn verwijderd!

1. Gent is een fantastische stad

Gent is een prachtige, feeërieke stad, mét ... een goed geregelde ambtenarij. Maar dat geoliede systeem van regels zit soms verstopt in difficiele en wijdlopige teksten. Nochtans schrijf je als ambtenaar echt voor God en klein Pierke. En als je weet dat 1 op 7 kleine Pierkes onvoldoende geletterd is, dan is het niet verwonderlijk dat die ambtelijke teksten vooral problemen creëren. Maar tada, wij hebben dé oplossing: de
denk-aan-een-gemoedelijke-gesprekspartnertip! Hoe zou je het zeggen tegen je bomma of bompa? We proberen het met enkele zinnen uit stadsteksten over vergroenen en terrassen.

2. Een groene voortuin

De Stad Gent wil groenere voortuinen. Daarvoor vind je de volgende regels.

3. Tegen mijn bomma zou ik dat nooit gezegd hebben. Wat wel? Om verharde constructies aan te leggen, ... Onze 2de tip is dan ook: laat werkwoorden werken en maak er geen zelfstandig naamwoord van.

4. En die ‘essentiële ecosysteemfuncties’ brengen ons bij tip 3: let op met vak- en stadhuistaal. Er zou een appje moeten bestaan dat woorden als actoren en desalniettemin onmiddellijk ‘deletet’ en vervangt door eenvoudiger synoniemen, zoals ‘wist’.

5. Hallo? Op te lossen zonder veel manoeuvres, onder andere met tip 4, de hottentottententententoonstellingstip: splits ellenlange zinnen en woorden op.

6. Tja, die dingen ‘gebeuren’. Maar naar verluidt spreek je de mensen beter rechtstreeks aan. Dan wordt je tekst automatisch vlotter. Dat is dan ook onze tip 5.

7. De geveltuin

Magnifiek, al die geveltuintjes! Maar die teksten erover: …

Wie denken ze wel dat we zijn: ET? Een seriemoordenaar? Arme bomma!

8. De regenton

Een geveltuin vraagt veel regenwater. Daarom wil ik voor mijn huis een regenton zetten. Ik vroeg of dat mocht en ze antwoordden me: …

Help!

En ik ben zeker niet de enige die een tekeningetje nodig heeft bij: ...

Tip 7 is dan ook: verduidelijk je tekst met beelden.

9. De terrassen

Het lijdt geen twijfel dat terrassen zorgen voor een bruisende stad. En dus wil de Stad Gent meer terrassen ... met respect voor de buurt. Daarom zijn er terrasinplantingsplannen, ook wel TIP's genaamd: …

Enfin, onze tip 8 is: let ook op met afkortingen, want die zijn vaak veel minder bekend dan we denken.

10. En wat denk je van: …

Hier klopt iets niet! En dat brengt ons bij tip 9 en 10: voorkom fouten door je eigen tekst hardop te lezen én door de spelling- en grammaticacontrole van je pc te gebruiken.

11. En om af te ronden: laat je tekst ook eens lezen door iemand anders. Die had ongetwijfeld gezien dat ik mij misteld heb, en dat dít dus de echte 10de tip is!

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten