woensdag 20 mei 2015

Dictee woensdag 20 mei 2015 (3): dictee 835 (3) [640]

Dictee - dictees [640]

Dictee 835, alinea 7 t/m 10.

7. Dat slecht zien is passager. Bij het schermen zie je soms een hele passeserie. Over de autoweg liep een passerelle [geen 'luh']. Wat hebben een passe-vite en de passe-temps, wat een passevolant niet heeft? Het diaconicum en de prothesis, de kleine vierkante of halfronde ruimten aan weerszijden van de altaarnis van een vroegchristelijke of Byzantijnse kerk, soms met een verdieping, vormen de pastophoria. Deze heiden is past praying for. Uniformen hebben vaak een pattentoevoeging. Deze patch heeft een bekende programmabug verholpen. Een patiencer patiencet. Wie kent het pottenbakkerspatois? Je bent een patjakker van een patjepeeër. Zo'n vadermoordenaar pleegt echt geen patricide. Lekker, zo'n pauillacje. Een blinde vink is een paupiëtte [met 'tuh']. Hij hangt het pausje uit. De pax Dei is de godsvrede.

8. Hij hangt het p.-c.-gedachtegoed aan. Hij lijkt nobel, maar doet het louter pecuniae causa. Bij een pede poena claudo krijg je vaak strafvermindering. Jullie slapen in de mansardekamer. Een dessertje met marsala graag! In zo'n krachtenveld kom je algauw krachteloos over. Je zult wel de pee (p) inhebben, dat die kruiden zo pedis [uitspraak!] zijn. Een peeling wordt ook scrub genoemd. Ik houd het maar bij mijn peergroup. Ik moest aan Pegasus (het Grote Paard) denken, toen ik mijn Pegasus besteeg. Peigere vis kun je niet eten, gepeigerde schapen wel. Wist je, dat Pehlevi ook wel Pahlavi genoemd wordt? 'Deerne' is een pejoratief voor 'meisje'. In Peking, vindplaats van de pekingmens, zie je veel Pekinezen lopen met een pekinees. 'Bentisch', is een synoniem van 'pelagisch'. Wat zijn pegasessen voor gymtoestellen?

9. Kun je pêle-mêle vergelijken met tex-mex? Haar pelerientje is kletsnat. In een pelleterie kun je pelterij kopen. Ik heb weleens pencee gehad met een pensee erop. Mijn pen(nen)vrienden zitten bij de PEN-club, mijn visvrienden bij de VARA. Hij zweert bij penny dreadfuls. Ze kan niet met geld omgaan en is penny wise, pound foolish. De Pepsi-Colafles was gauw leeg. Het kan verkeren in VD, dat naast peperoni (onrijpe Spaanse peper) nu ook pepperoni (pikante salami) kent. Zeg het nu eens sans ambages. Ik wil graag per cassa betalen. Per consequentiam is gewoon bijgevolg. Bij vogelgriep kan een cytokinestorm optreden. Hij lijdt niet aan kapperseczeem, maar aan het fragiele-X-syndroom. Is er verband tussen trojka en perestrojka? Pericarditis is ontsteking van het hartzakje. In deze perikoop komt 'periscoop' niet voor. Een peremptoire [oor] termijn kan niet verlengd worden.

10. De uitdrukking 'perinde ac si cadaver' verwijst naar kadaverdiscipline. Met timesharing wordt gewoon periode-eigendom bedoeld. Een peristyle of peristilium is een zuilengang. Wat houdt de perkenwet, de tweede wet van Kepler, in? Hij leidt thans Soemerische opgravingen. Waar heb je die sodaoplossing voor nodig? Standje 69: soixante-neuf. Mijn bank is solider dan soliedst. Mooi sonetto! Sofisticeren van wijn met suiker is een sophisticated procedé. De Sont is een voorbeeld van een sond. Hij is een soi-disant putschtsaar. Hoe spreek je 'sovereign' uit? Wie zou ik moeten soupçonneren? Ze zullen vast wel veel spraak maken.