zaterdag 28 maart 2015

0570 Dictee zaterdag 28 mrt 2015 (1): dictee Kinderdictee Hoogeveen (groep 8) 2015 √

Dictee - dictees [0570]

Kinderdictee Hoogeveen 2015 (geen titel, auteur: Dolf  Verroen)

1. Mijn vader woont sinds gisteren in het hondenhok.

2. Dat vindt mijn moeder onaanvaardbaar. Ze houdt een enquête in de straat. Iedereen vindt dat ze gelijk heeft: we moeten een officiële ambtenaar telefoneren of het bureau van de premier.

3. 'Sla hem knock-out' adviseert een buurman. 'Of gooi hem in het aquarium. Dan is de patiënt meteen van zijn aanstelleritis genezen.'

4. Daar is mijn moeder niet toe bereid.

5. Daar peinst ze niet over.

6. ‘Kom je mee-eten?’ vraagt ze.

7. Mijn vader twijfelt en weigert.

8. Hij wil zijn diner ter plekke, alsof hij een logé is.

9. 'Ik heb grauwe erwten' zegt mijn moeder. 'Je lievelingsgerecht.'

 10. Driftig schudt hij zijn kale hoofd.

11. Mijn moeder trekt haar chique kleren aan. Ze ziet eruit als een mannequin.

12. 'Dan ga ik gezellig in de auto naar het Rijksmuseum' zegt ze. 'En daarna eten in een restaurant.'

13. 'In mijn nieuwe stationcar?' schreeuwt mijn vader. 'Jij bent een rijdend auto-ongeluk.'

14. Hij springt als een lynx zijn hok uit. Hij kleedt zich keurig aan en ten slotte rijden ze samen weg.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten