donderdag 18 december 2014

0444 Dictee woensdag 17 dec 2014 (7): dictee - commentaar GDNT 2014 √

Dictee - dictees [0444]

Bespreking GDNT 2014

1. Hoewel vele malen beter dan vorig jaar – dat Van Kootengedoe – voldeed ook dit dictee toch weer niet aan de eisen die je aan een kwaliteitsdictee zou mogen stellen. Dat 'het Dictee' met een hoofdletter geschreven werd, had ik moeten weten na de discussie vorig jaar over 'groot dictee' en 'Groot Dictee'. Quod non. Onze Taal vindt een kleine letter overigens ook verdedigbaar.


2. Ik had overigens 'Kinderdictee' wel met hoofdletter. En 'Het Dictee' werd ook goed gerekend. Het gebruik van 'koning Willy' (Willie werd ook goed gerekend) was ridicuul (ik ben het eens met Van Agt). Dat 'de Tweede' alleen goed was, is vreemd: volgens mij is 'II' ook goed. In VD komt 'Karel I' voor maar ook 'Karel de Vijfde'. Volgens mij spreek je ook 'II' uit als 'de Tweede'.

3. Ik meen dat oe's en a's als meervoud van klanken een apostrof met s krijgen (net als ei's en ij's). Kennelijk is ook (gillende keukenmeiden!) 'oehs' en 'ahs' goed gerekend. De betreffende regel heb ik nergens terug kunnen vinden. Onbekend woord: brossel (opschrijven wat je hoort, loont) = brokje, stukje (gewestelijk), maar dat sloeg als een tang op een varken (niet: geschreven stukje!). Soepel dat de jury ongelooflijk en ongelofelijk allebei goed rekende, maar dat moet je niet willen [opschrijven wat voorgelezen wordt]! De uitspraak is verschillend, laat één van beide vormen duidelijk uitspreken en dat is het dan!

4. Het onbekende woord 'tafa' meende ik wel te kennen (betekenis: muizensoort). Ook 'oeioeimachine' had niet gebruikt mogen worden: in de papieren VD met koppelteken, in de oVD zonder. 2020: oeioeimachine. Wie die wijziging geïnitieerd heeft? Geen idee … 'Gribbelgrabbel' is een bijna-reduplicatie. 'Grote of Dikke Van Dale' vind je in het voorwoord van de papieren VD! Ik acht naast 'Ali Babataalschatkamer' zeker ook 'alibabataalschatkamer' zeer wel verdedigbaar. 'Ali Baba' komt binnen artikelen voor in VD (bij 'een alibaba', dat hier verder niet past), maar ik zie toch weinig verband met de 'echte' Ali Baba.

5. Het onbekende woord turbe kende ik ook niet: opschrijven wat je hoort, turco kende ik wel. O ja, ik heb meegeschreven in Merelbeke (B), 8 fouten: 'dictee' i.p.v. 'Dictee' (4 maal fout, echt ridicuul!), Willy II (1 fout, discutabel), alibabataalschatkamer (2 fouten, discutabel) en (wel heel dom) in 'ontdek' de 't' vergeten. Enfin, niet alleen die 't' maar ook dit hele dictee maar weer gauw vergeten, overgaan tot de orde van de dag en op naar het volgende 'echte' dictee.

NB Volgens de officiële Haagse spelregels had 'dictee' maar 1 x fout gerekend mogen worden, was 'alibaba...' maar één fout en zou Willy II mogelijk goed gerekend zijn. Dus geen 8 fouten, maar 3: absurd!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten