zondag 7 december 2014

0418 Dictee woensdag 10 dec 2014 (1): dictee Café Voorheen Voigt √

Dictee - dictees [0418]

Dictee Café Voorheen Voigt Rotterdam

1. Tja, dan staat er in je agenda: zondag 7 december, 14-16 uur concert in De Doelen, Rotterdam. En dan lees je op internet: Taalquiz, waaronder dictee in een café in Rotterdam op 7 december om 17 uur op 10 minuten loopafstand van de Doelen (en Rotterdam CS). Normaal is dat mijn ding niet, maar dit kon ik niet laten schieten. Ik heb Hanneke op de trein gezet en me naar het 'dictee' gespoed. Geweldige entourage, klein maar gezellig café, 16 deelnemers en 4 onderdelen. O ja, en Bert Jansen was er natuurlijk ook.


2. Het eerste onderdeel zal ik niet meer op terugkomen: 15 foto's van Nederlandstalige schrijvers, waar je naam van zou (moeten) weten. Ik ben daarna toch maar gebleven, maar ik stond wel dik in het rechterrijtje: Bert-Rein 7-3. De tweede ronde ging al wat beter (ik zou de opgaven en antwoorden ontvangen, zo ja dan publiceer ik ze op deze blog): 5 opgaven redekundig ontleden en 5 opgaven taalkundig ontleden, vanwege de moeilijkheidsgraad steeds 2 punten per goede oplossing (en een voor een gedeeltelijk goede). De uitslag hobbyneerlandicus tegen de échte: 9-9, niet onverdienstelijk dunkt me.

3. De derde ronde waren 20 meerkeuzevragen over spelling, mij dus op het lijf geschreven, ging heel erg snel, daardoor maakte ik een onnodige fout: Rein-Bert 19-16 Deze opgaven zal ik na ontvangst publiceren (met de antwoorden later!). Als je goed geteld hebt, was hierna de stand Bert-Rein 32-31. Elke fout in het daarna volgende dictee werd van je score afgetrokken. Omdat veel deelnemers in drie vrij korte, maar uiterst moeilijke zinnen, vlot 20 fouten scoorden, belandden velen in de dieprode cijfers (het maximumaantal fouten was 44 …). Het dictee zal ik binnenkort publiceren.

4. Er zaten een paar mogelijk bediscussieerbare zaken in, maar vooral van het type grr… Bert had 6 fouten en ik 8, zodat de einduitslag 26-23 voor Bert werd (wéér een Groen Boekje …). Mijn (afschuwelijke) fouten: Tadzjiekse (ik geef toe: de 1e e leek veel op een c), twee
eau-de-colognefles (i.p.v. eaux de cologne, 3 fouten), chrestomathiën (i.p.v. chrestomathieën: er werd zo nadrukkelijk de klemtoon op 'ma' gelegd, dat ik de onterechte verleiding niet kon weerstaan, gelukkig had ik nog wel de 2e h toegevoegd. Volgens de jury kon alleen 's zaterdagsavonds (en dus niet zonder 's). Dat en een paar andere dingen ga ik nog opzoeken en bespreken in de annotaties bij het dictee.


5. Bedenk daarbij al vast wel dat de auteur heel erg gespitst was op GB: hij noemde VD niet eens. En dan het allerergste, grr…, ik dacht '… colloqium noctam …' zal wel iets met avond of nacht te maken hebben, maar het moest echt 'nochtans' zijn, kennelijk verkeerd verstaan (gelukkig kan ik dat woord wel schrijven …). Zo krijg je dus – voor het overgrote deel terecht 8 fouten aangemeten, en wint Bert terecht met 3 puntjes verschil! Leon Abels heeft samen met de café-uitbaters voor een memorabele en aimabele dicteeavond gezorgd, waarvoor dank!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten