zaterdag 6 december 2014

0413 Dictee woensdag 03 dec 2014 (16): dictee aparte √

Dictee - dictees [0413]

Dictee aparte: Erasmus Universiteit Rotterdam 2014

1. Ik had gevraagd of ik dit jaar weer buiten mededinging mee mocht doen. Net zoals vorig jaar, toen zelfs de tv via EenVandaag daar verslag van deed. Maar dat mocht niet: het was dit jaar écht alleen voor studenten en medewerkers. Jammer, maar die keuze moet je respecteren. Vervolgens heb ik aangeboden om het dictee vooraf op foutjes te controleren: vorig jaar zaten er ook enkele in, zoals 'gebruikmaken' (aaneen) en 'babylonische spraakverwarring' (indien niet in Babylon, absoluut met kleine letter). Daar was geen behoefte aan, ook dat moet je respecteren: het zij zo.


2. De derde fase was wat vreemder: op de vraag of ik (na afloop) de tekst zou kunnen krijgen, kreeg ik ook nul op het rek(w)est. Er waren geen gedrukte exemplaren van het dictee. Dat nu vind ik vreemd: als je als belangstellende in de zaal had gezeten (dat kon volgens mij gewoon), had je toch het dictee ook kunnen opschrijven of (al dan niet stiekem) kunnen opnemen? Maar enfin: ik dacht, ik laat me niet uit het lood slaan. Ik nam contact op met de – wel via de website van de EUR te achterhalen – winnaars bij de medewerkers Peter van der Zwan en bij de studenten Randy van Halen (hij mag trouwens dit jaar meedoen aan het Groot Dictee in Den Haag!) met de vraag of ze me een scan van hun geschreven werk konden bezorgen.

3. En wat bleek? Men had het werk niet teruggekregen! Er was waarschijnlijk onderling nagekeken, zoals vorig jaar en daarna was het werk ingenomen en waren de prijzen uitgedeeld. Zoiets heb ik bij enkele honderden dictees nog nooit meegemaakt. Hoe zou dat toch komen? Een onbegrijpelijke angst dat er toch een paar foutjes in zouden zitten? Ik weet het niet. Peter en Randy vonden het ook vreemd, maar ja ze maakten daar natuurlijk geen scène over. Het betekent wel, dat de deelnemers kennelijk niet te weten kwamen, wát ze fout gedaan hadden: één van de doelen van zo'n dictee is toch ook om te leren van je fouten? Overigens gaat niemand dat natuurlijk doen, maar een proces over die teruggave zou je volgens mij altijd winnen: het geschreven werk is toch je intellectuele eigendom?

4. Nee, dan doet Amsterdam (dictee UvA-HvA, 8 december) het beter: veroorzaakten Bert Jansen en ik daar twee jaar geleden het neologisme 'dicteecrasher' (overigens ten onrechte), mochten externen vorig jaar wel meedoen en is het dictee in 2014 weer alleen voor studenten en medewerkers, nu mocht ik – ik geef toe: na enig volhouden – buiten mededinging en geheel buiten de schijnwerpers meedoen. In tweede instantie koos men ervoor me het dictee tevoren te laten nakijken: dat was maar goed ook, want ik haalde er minsten 5 'echte' fouten uit. Ik mag nu in de jury plaatsnemen en het werk van de vips nakijken. De tekst van 'Amsterdam' kun je dus binnenkort tegemoetzien op deze blog, in tegenstelling tot die van Rotterdam …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten