donderdag 27 mei 2021

2242 Dictee zondag 30-05-2021 (3) dictee Dictee Halte Zomervilla Oud-Beijerland 2021 online

Dictee - dictees [2242]

Dictee Halte Zomervilla Oud-Beijerland 2021 online

Adèle [zie verderop!] en de roep van de wildernis (auteur: Martin 

Driessen)

1. Ik ben schrijver, en net als veel van mijn collega-auteurs laat ik mij graag inspireren door lange wandelingen in de natuur.

2. Hiertoe biedt de Hoeksche Waard [niet in wdb.] een abundantie [abondantie, overvloed] aan mogelijkheden. Net als mijn terriër Timmy (zijn naam wordt gespeld met een i-grec) prefereer ik routes langs het water.

3. Op een van deze excursies werden we begeleid door een mondaine vriendin met haar chihuahua; een grondig gedomesticeerd viervoetertje, dat desalniettemin over een sterk ontwikkeld jachtinstinct bleek te beschikken – het sprong enthousiast de Oude Maas in, verleid door de vele watervogels, waaronder talloze ganzen, die volgens mijn encyclopedie tot de orde der Anseriformes [zie lemma eendvogel] gerekend worden, met als gevolg dat het door de stroming werd meegesleurd en al snel in de vaargeul belandde.

4. 112 werd gebeld, maar liet weten zonder concreet adres niets voor ons te kunnen doen, wat een deprimerend effect had; derhalve ging ik zelf tot actie over en scheurde met mijn oldtimer naar de aanlegsteiger van de veerpont, overigens een van de oudste van het Europese continent, en alras werd een flamboyante [vurige, extravagante] reddingsoperatie gestart: de schipper zette zijn passagiers onverwijld aan wal en nam koers naar het noorden, terwijl ik me wijdbeens op de voorplecht positioneerde met een bootshaak.

5. Al snel kregen we de ongelukkige Adèle in het vizier (haar naam wordt geschreven met een diakritisch teken, namelijk een accent grave op de eerste e), hoewel het halfcirkelvormige [GB] zog van de bijdraaiende pont de door een occidentale [westelijke] wind opgestuwde golfslag kruiste, wat piramidevormige schuimkoppen ten gevolge had, die haar bij tijd en wijle weer aan het zicht onttrokken.

6. Ik zag weliswaar dat ze reeds zelfredzaam op de terugweg naar de oever was, maar niet van zins me mijn jamesbondmoment [à la; bij J B zelf: James Bondmoment] te laten ontgaan, viste ik haar alsnog met de bootshaak op en hief het druipende dier triomfantelijk boven mijn hoofd.

7. Dientengevolge was ik de held van de dag, een rol die mij altijd behaagt. Ik ging zelfs zo( )ver [TA] te beweren dat ik de schipper had gekidnapt om Adèle te redden.

8. Dit relaas was niet geheel plausibel, maar gelukkig konden noch de dankbare vriendin, noch de hondjes het verifiëren.

 

 


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten