donderdag 1 december 2016

1007 Dictee donderdag 01 dec 2016 (2): dictee Hof van Twente december 2016 √

Dictee - dictees [1007]

Dictee Hof van Twente december 2016

Over Pieten (ook: pieten) en Plan Mooi Markelo

1. Of ik de tekst voor het Groot Hofdictee wil schrijven? Bij een dictee denk ik al snel aan moeilijke woorden als przewalskipaard, pseudobancaire en uitentreuren. Maar ik moest verder denken dan dat, werd mij verteld. Zo gezegd, zo gedaan. zou je denken. Mooi niet.

2. Het werd een pennenstrijd met mezelf. Een heroïsche strijd. Ik wilde bijna stante pede de handdoek in de ring werpen. Het
pietje-preciezerige kwam weer eens in me naar boven. Het moet pico bello in orde zijn. Het op z'n janboerenfluitjes doen is niet iets wat bij mij past.


3. En ja, dan is het ongelooflijk moeilijk om zo'n tekst te fabriceren. Aangezien ik multilinguaal ben en een aardig woordje over de grens spreek, heb ik zelfs een x-aantal vrienden uit de voormalige
Sovjet-Unie ge-sms't. Qua dataroaming misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, maar zo'n tekst moet bijna architectonisch goed zijn, vind ik. Zo consciëntieus ben ik dan ook wel weer. Contact had ik ook met een vriend uit Sebastopol, Oekraïne. U weet wel, een plaats in de Krim ['De' is niet goed: Taalunie; ook VD! In Nederland diverse plaatsen 'De Krim'!], een regio die nog niet zo lang geleden werd geannexeerd door Rusland.


4. En toen kwam het welbekende eurekamoment. Het is het leukst als de tekst over een onderwerp gaat dat ten huidigen dage een hot item is. Dan beland je al snel in de Zwarte Pietendiscussie [ook: zwartepietendiscussie]. Dat is sowieso een leuk woord voor een dictee, want moet je dat nu aaneenschrijven of niet? Enfin, de voor- en tegenstanders vliegen elkaar in de haren. Ik vind het een in- en intrieste bedoening. Volwassenen die bakkeleien over nota bene een kinderfeest. De een blèrt nog harder dan de ander. De jij-bakken vliegen je om de oren. Het sinterklaasfeest is uitgegroeid tot een groot gejeremieer.

5. Als ik een lokaal onderwerp moet pakken, kom ik al snel uit bij de realisatie van Plan Mooi Markelo. Daar zijn, zo blijkt uit financiële rapporten, heel wat eurootjes ingepompt. Dat mag ook wel, want het idee lag er al lang [ook: allang]. Het plein kan worden gebruikt voor braderieën of een leuke vrijmarkt. Het moet wel een eyecatcher zijn, vind ik. Met mooi geciseleerde emaillen beelden, waar toeristen die een klein vakantietje [= wel erg klein!] in Markelo vieren, een kiekje van kunnen nemen. Dan kunnen zij, net als alle Markeloërs, nog decennialang genieten van Plan Mooi Markelo.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten