dinsdag 20 december 2016

1032 Dictee dinsdag 20 dec 2016 (1): dictee Top Basisschool Heeze 2016 √

Dictee - dictees [1032]

Dictee (top) basisschool Heeze 2016

(Geen titel; auteur: Dolf Verroen)

1. Mijn opa woont sinds gisteren in een hondenhok. 

2. Dat vindt mijn oma onaanvaardbaar. 

3. 'Ik heb jicht,' zegt ze. 'Ik blijf thuis.' 

4. Mijn opa is vreselijk eigenwijs. 

5. 'Sla hem knock-out,' adviseert een buurman. 

6. 'Of gooi hem in het aquarium. 

7. Dan is hij meteen van zijn aanstelleritis genezen.' 

8. Daar is oma niet toe bereid. 

9. 'Kom je mee-eten?', vraagt ze. 

10. Opa twijfelt en weigert. 

11. 'Ik heb grauwe erwten,' zegt mijn oma. 'Je lievelingsgerecht.' 

12. Hij wil zijn diner ter plekke, alsof hij een logé is. 

13. Driftig schudt hij zijn kale hoofd. 

14. 'Dan niet,' zegt mijn oma en trekt haar chique kleren aan. 

15. Ze ziet eruit als een mannequin. 

16. 'Ik ga in de auto naar het (!) Rijksmuseum,' zegt ze. ‘En daarna eten in een restaurant.' 

17. 'In mijn nieuwe stationcar?' schreeuwt opa. 'Jij bent een rijdend auto-ongeluk.' 

18. Hij springt als een lynx zijn hok uit. 

19. Hij kleedt zich keurig aan en ten slotte rijden ze samen weg. 

20. 'Jij mag straks mee-eten,' zegt oma. 'Ik betaal!'

 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten