donderdag 18 augustus 2022

2875 Dictee van zondag 21-08-2022 (6) – dictee De quiz van Roos 20 uitdrukkingen - Dit klopt (niet)

Dictee – dictees [2875]

De quiz van Roos (20 uitdrukkingen - Dit klopt (niet)]

Hieronder 20 zinnen met uitdrukkingen. De keuze is steeds: Dit klopt of

Dit klopt niet.

Bij niet-kloppen is de fout rood en het correcte groen

1. Ze probeerden hun fouten onder stoelen en banken te steken.

Dit klopt niet – of

2. De wedstrijd begon wat saai, maar ineens was het spel op de wagen.

Dit klopt.

3. Ik sloeg doodsangsten uit als ik naast mijn opa in de auto zat.

Dit klopt niet – stond

4. Ik wilde de boel sussen, maar ik gooide onbedoeld alleen maar meer olie op de golven.

Dit klopt niet – olie op de golven gieten = sussen, olie op het vuur

gooien = emoties doen oplaaien

5. Er zijn altijd mensen die garen spinnen bij onrust en chaos.

Dit klopt.

6. Al bij de eerste tegenslag wilde ze de brui aan Maarten geven.

Dit klopt niet – pijp

7. Nu staan al onze plannen ineens weer op losse schroeven.

Dit klopt.

8. Ze lieten de anderen de hete aardappel uit het vuur halen. 

dit klopt niet– kastanjes

9. Het was niet mijn bedoeling de grond onder je voeten weg te maaien.

Dit klopt niet – voor

10. Ik heb veel geduld, maar op een keer is ook bij mij de pijp vol.

Dit klopt niet – maat

11. In hun tuin tiert het onkruid welig.

Dit klopt.

12. Dat zet allemaal geen soda aan de dijk.

dit klopt niet – zoden

13. En dit is nog maar het tipje van de ijsberg.

Dit klopt niet – topje

14. We hebben toestemming gekregen naar bewind van zaken te handelen.

Dit klopt niet – bevind

15. Ik heb helaas het onderspit gedolven.

Dit klopt.

16. Ik heb mijn bord tegen heug en meug leeggegeten.

Dit klopt.

17. Ik kan nog niet alles vertellen, maar ik zal een tipje van de sluier oplichten.

Dit klopt.

18. Zijn vertrek kwam als een toverslag bij heldere hemel.

Dit klopt niet. – donderslag

19. Hij heeft zijn woord gestand gedaan.

Dit klopt.

20. Ik wil meteen duidelijk stellen dat ik mij verre werp van deze beschuldiging.

Dit klopt niet – een beschuldiging verre van zich werpen.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten