donderdag 18 augustus 2022

2874 Dictee zondag 21-08-2022 (5) – dictee Het Groot Levenslieddictee Gorinchem 2022

Dictee – dictees [2874]

Het Groot Levenslieddictee Gorinchem 2022

Het was een klein dictee met allemaal zinnen uit Levensliederen. De interpunctie werd niet meegelezen, je moest alle punten, komma’s, aanhalingstekens, etc. er zelf bij verzinnen.

1. Heb je even voor mij? [?, een punt mocht ook]

2. Op een vrijdag in de kroeg, ergens in Amsterdam, zat aan de bar een oude wijze man.

3. Hij zei tegen zijn vriendin: “ ‘s Avonds laat je mij alleen, ik heb dan niemand om me heen.

4. Had ik maar iemand om van te houden, twee zachte armen om me heen.

5. Maar zij zei: “Alles wat ik had, gaf ik aan jou alleen, maar je ging toch steeds weer naar die ander heen.”

6. “Ik vrees dat je enkel naar m’n slechte kanten ziet”, antwoordde de man.

7. Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht, dat zou je wel willen.

8. Eenmaal kom jij weer terug, zeg dat je van me houdt.

9. Maar de vrouw reageerde: Vuile huichelaar, ga alsjeblieft naar haar en vergeet niet mij de sleutel terug te geven.

Helemaal vlekkeloos was mijn tekst niet, maar op mijn blaadje stond toch: 0 fouten. Daarmee won ik (weer) zo’n tasje met dicteeparafernalia. Geen idee hoe er bij de andere kandidaten gerekend is en hoeveel fouten ze hadden.

En toen kwam de bonusvraag – schrijf in 1 minuut zo veel mogelijk zangers op bij de opgeschreven zinnen. Prijs: een viparrangement voor 2 personen diezelfde avond voor de aan de gang zijnde zomerfeesten. Als ik gewonnen zou hebben, had ik de kaarten weggegeven.

Antwoorden:

1. Frans Bauer (?) en Dj Maurice (.)

2. André Hazes jr. (titel: Leef!)

3. Frans Duijts, titel: Jij denkt maar dat je alles mag van mij of André Hazes, ook: Marleen.

4. Danny de Munk, titel: Ik voel me zo verdomd alleen.

5. Corry Konings, titel: Huilen is voor jou te laat, ook goed: Corry en de rekels.

6. Helmut Lotti, titel: Bij jou alleen.

7.John de Bever, titel: als vermeld in 7 boven.

8. Koos Alberts – titel: Eenmaal kom jij terug.

9. Renée de Haan, titel: Vuile huichelaar, ook goed: Daisy.

Ik had er 2 goed (André Hazes en Corry en de rekels) en 2 fout (Johnny Hoes en Conny Palmen). Daarmee werd ik met velen ex aequo tweede. De vrouwelijke wethouder van Gorinchem werd winnaar met 3 goede antwoorden.

Ik had op zich gemakkelijk kunnen winnen, als ik bijv. ook André Hazes jr. en Koos Alberts had toegevoegd, dan had ik er 4 goed gehad.

Nadere uitleg: ik was een uur tevoren aanwezig en toen werden er Levensliederen gezongen. Op de tafel lagen ordners met wel 100 van die liederen, een lijst met auteurs en de teksten. Die heb ik zeer intensief allemaal doorgenomen. Er werd behoorlijk meegezongen, niet door mij. Dictee (en quiz) begonnen een halfuur te laat, omdat een zanger te laat verscheen. Tijdens dat halfuur pestherrie heb ik kranten op de leestafel zitten lezen en mijn hoorapparaten uitgedaan. In dat halfuur is er te veel van wat ik bestudeerd had, uit mijn hoofd weggevloeid … (:-))

Maar nogmaals: een te gekke middag, ik had die niet willen missen!

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten