woensdag 17 augustus 2022

2873 Dictee zondag 21-08-2022 (4) – dictee Spreekwoordenquiz Gorinchem 2022

Dictee – dictees [2873]

Spreekwoordenquiz Gorinchem 2022

Ter gelegenheid van de Hollandsche woensdag (17-08-2022) in de Hollandsche week in Gorinchem (Gorcum, Gorcumer, maar VD heeft: de martelaren van Gorkum, 1572) van de Zomerfeesten aldaar werd in de Bibliotheek een spreekwoordenquiz (kwis) gehouden. Dat leek me wel leuk. Ter voorbereiding heb ik wat bestanden van internet gedownload en me enige tijd beziggehouden met pakweg 2000 Nederlandse spreekwoorden en gezegden.

Ik had geen enkel idee wat het zou worden. Het ging als volgt: 30 maal kwam er een spreekwoord op het scherm en je moest dan kiezen welke betekenis (A, B of C) correct was. Er waren helaas maar 8 deelnemers. We kregen 3 briefjes (met A, B en C erop) en we moesten het juiste briefje omhooghouden. Eerst zouden deelnemers die het goed hadden een koffieroerstaafje krijgen, maar toen iedereen de eerste drie vragen goed had, werd dat veranderd in een staafje per fout antwoord – anders waren er nooit genoeg geweest … hoge kwaliteit van de deelnemers. Het waren 30 vrij bekende spreekwoorden – voor mij zeker – en na afloop was ik nipt de enige met 0 fouten.

Al die studies waren dus achteraf compleet overbodig, maar wel leuk … Bovendien – ik had er ter plekke al wel een donkerblauw vermoeden van – bleek dat deze quiz eerder als Uitdrukkingenquiz op de site van Onze Taal had gestaan. Mijn vermoeden [wiskundige immers] was mede voortgekomen uit de aanwezigheid van Bartjens in deze quiz. Dat kon bijna niet missen. Ik kon die quiz – ook niet ingelogd als lid – niet meer vinden. Maar gelukkig had ik de quiz veiliggesteld en kunt u die terugvinden in mijn blog nummer 2817! Daarom hoef ik alles nu niet weer opnieuw in te typen!

Al met al een tamelijk bizarre, maar wel leuke ervaring.

Mijn prijs(je) was een tasje met bibliotheekparafernalia, maar omdat ik ook al bij het Grote Levenslieddictee (zie elders) een identiek prijsje had gewonnen, heb ik dit onder de andere deelnemers verloot. Ik had een getal ‘onder de 20’ (= 1 t/m 19) ergens opgeschreven en ik denk dat eerst bijna alle foutieve nummers aan de orde zijn geweest, maar uiteindelijk kwam iemand op de proppen met het winnende getal 17 …

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten