zaterdag 9 april 2022

2668 Dictee woensdag 13-04-2022 (1) – dictee Groot Dictee Hellendoorn 2022 (basisscholen)

Dictee – dictees [2669]

Groot Dictee Hellendoorn 2022 (basisscholen)

De 36 vet en onderstreepte woorden moesten worden ingevuld.


Mijn oma

1. Mijn oma weigerde alsmaar een mobiele telefoon aan te schaffen, omdat ze liever sokken breide en cappuccino dronk dan zich te verdiepen in de complexe internetwereld.

2. Ik probeerde haar te verleiden en vertelde dat ze beroemdheden kon volgen, klassieke muziek beluisteren, maar ook kookrecepten en andere wetenswaardigheden kon opzoeken.

3. Wat zou het mooi zijn als ze duizenden natuurfoto’s van over de hele wereld kon bewonderen en zelfs met mij kon facetimen en whatsappen.

4. Met behulp van Google Maps zou ze dan een actuele route kunnen uitstippelen zonder een seconde te hoeven twijfelen of ze kon verdwalen tijdens haar autoritje of wandeling.

5. Alles wat ze interessant vindt zou oma dan zo kunnen downloaden zodat ze probleemloos naar een cafetaria zou kunnen rijden voor een overheerlijk broodje kroket, frikandel speciaal of de lekkerste Italiaanse tosti’s.

6. Oma reageerde enthousiast, want voor een huisgemaakte vegetarische kapsalon was ze wel te porren.

7. Volgens oma was haar financiële situatie niet toereikend genoeg om een mobiele telefoon aan te schaffen, maar zat er wel voldoende geld in haar portemonnee voor lekkere hapjes.

8. Ik lust wel pikante kipreepjes van de grill met huisgemaakte satésaus of gewoon een broodje gebakken champignons met ui en mayonaise.

9, In een laatste poging om oma over te halen een iPhone aan te schaffen, vertelde ik nonchalant dat je al deze heerlijkheden telefonisch kunt bestellen en betalen!

10. Toen applaudisseerde oma luidruchtig en wilde ze dat ik haar de elektronische vaardigheden zou aanleren, zodat zij direct nasi met kroepoek en miniloempiaatjes bij het Chinese restaurant kon bestellen.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten