dinsdag 6 juni 2023

3308 Dictee zaterdag 10-06-2023 (2) – dictee Dictee Vertaalacademie Maastricht 2023

Dictee – dictees [3308]

Dictee Vertaalacademie Maastricht 2023

Geen titel (auteur: Erik van Muiswinkel)

1. De contemporaine [hedendaags] twaalfjarige [GB, VD, beide ook: 12-jarige, dus zonder nadere spelregels allebei goed!], vaak reeds actief als semiprofessioneel gamer, appontwikkelaar, dj-boothbouwer [niet in wdb., internet: Engels booth = o.a. stand of show] of online visagievlogentrepreneur [ook: onlinevisagievlogentrepreneur – visagie = opmaken van het gezicht en entrepreneur = ondernemer – onderstreping = klemtoon!], is begiftigd met een intelligentiequotiënt [IQ] dat vaak torenhoog uitstijgt boven dat van haar verwekkers, docenten, conciërges [huisbewaarder bv. op school, custos] en amanuenses [enkelvoud, amanuensis = assistent bij proeven in laboratoria, op scholen, e.d.].

2. Het prepuberale brein wordt in Nederlandse scholen nochtans gedwongen dag in (,) dag uit de gemummificeerde encyclopedische kennis van zijn grootouders te herkauwen, bijeengeveegd in een kartonnen curriculum [ook: + vitae = levensloop] dat al eonenlang [eon = elk van de drie tijdperken van het menselijk bestaan] de bedompte moeraslucht uitwasemt van het laatnegentiende-eeuwse [GB, maar VD zeker ook: laat-19(d)e-eeuws] patriarchaat [vaderrecht].

3. Kinderen die foutloos hoofdrekenen en spellen worden toegejuicht; jonge acteurs, beeldhouwers, aquarelleerders en danstalenten van streetdance- of capoeirahuize [capoeira = Braziliaanse zelfverdedigingstechniek – vgl. van goeden huize] daarentegen worden minzaam toegeglimlacht: “Knap hoor! Nu maar weer aan het werk.”

4. En dan volgt al spoedig de markies de [d; Frans] Sade [lemma sadisme in VD] van de taal. Het dictee, volgestampt met opgedregde pyjama’s, niet-bestaande kofschepen of bromvliegzwanen, fascinerende zee-egels en ontplofte quasars [onzichtbaar sterachtig object in de ruimte – QSOquasi-stellar object].

5. Dit alles niet uit enthousiaste nieuwsgierigheid naar de pijlers onder genoemde fenomenen, maar uitsluitend veroorzaakt door gênante [schaamtelijke] controlezucht en taalregelneverij, gefossiliseerde [fossielen] educatieve eigenschappen die hopelijk nog deze eeuw goeddeels weggeëbd [ww. wegebben] zullen zijn.

6. Onze razend moderne [los: in wdb. bv. razendsnel en razend dol, maar razend modern aaneen staat niet in de wdb.] maatschappij met haar hightechinfrastructuur [ook: hightech infrastructuur] en informatietsunami’s [tsunami = vloedgolf t.g.v. aardbeving], bedreigd door Russische en andersoortige trollen [boze geest op internet], artificiële [kunstmatige] intelligentie [AI] en gevaarlijke filippica’s [strafrede] van fake politici [bnw. nep, ook: fakepolitici, dan fake = znw.], vraagt om scherp denkende en snel handelende burgers, die hun beste jeugdjaren niet zouden moeten verbeuzelen met wrakkige spellinghindernisbanen.

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten