dinsdag 6 juni 2023

3309 Dictee zaterdag 10-06-2023 (3) – dictee Dictee ANV 2023

Dictee – dictees [3309]

Dictee ANV 2023

Het verhaal van de Lage Landen [= België en Nederland] (auteur: Jeroen van Heemskerck Düker)

1. Alleen tv’loze hesychasten [monnik, Grieks-katholieke kerk, contemplatie] zullen gemist hebben dat na het verhaal van Nederland ook dat van Vlaanderen is verfilmd. De waarom-vraag van die nieuwe reeks blijft onbeantwoord. Natuurlijk zijn er verschillen tussen een chichi [bekakte] madam uit Zottegem en een bekakte douairière [weduwe van adellijken huize] uit ’s-Hertogenbosch. Nochtans onderscheidt de jeugdige fierljepper [polsstokverspringen] uit Pingjum zich veel duidelijker van de adellijke herenboer uit het nabijgelegen Franeker. Dus waarom dat wij-zij-denken? Wordt je door die polariserende docudrama’s niet de kop gek gemaakt?

2. Het verhaal van onze postglaciale contreien kan alleen integraal verteld worden. Onze scheiding is immers nog geen tweehonderd jaar oud. Het welvarende Brugge zette zich in de late middeleeuwen af tegen de Hanzesteden in het noorden. Na de rooftochten van Spaanse arkebussiers [soldaat met haakbus – uitspraak uh-sier, ook: arkebusier – uitspraak uu-zier], hongersnoden en E. coli-epidemieën waren de rollen omgedraaid: dankzij evacués [m/v onbekend] uit de sinjorenstad [Antwerpen] bloeiden Leiden en Amsterdam, terwijl de Vlaamse steden kampten met teruggang. Maar dankzij de globalisering zijn die discrepanties [onderlinge afwijking] inmiddels vrijwel te verwaarlozen.

3. Alla, het janhagel in pakweg Heist-op-den-Berg zit nog steeds niet massaal aan de rauweandijviestamppot, net zomin als de gemiddelde West-Fries zich frequent waagt aan paling in ’t groen met een lambiekske [zeker Belgisch bier] ernaast. En de spreker van Verkavelingsvlaams heeft nog altijd moeite de Mokumer te verstaan, als die het heeft over ‘een tiesjebof [lang en lelijk persoon] die zich maar beter wejiewerig [wieberig] kan maken’. De Vlaamse die een tas omkiepert over haar kleed kan rekenen op onbegrip van de Hollander. Maar in de meeste grote steden zijn de gelijkenissen juist treffend. Zowel in Gent als in Groningen zijn de babyccino’s [kinderkoffie] en hummushapjes [puree van gekookte kikkererwten] niet aan te slepen. Jongeren spreken er hun eigen patois [jargon, volkstaal]. In beide steden kun je horen dat ‘die cisman [cisgender man] lekker gechild [relaxen] heeft met zijn skere [skeer = eigenaardig] screenager’ [kind opgegroeid in de tijd van televisie, beeldcultuur en multimedia].

4. Kortom, de producenten creëren een niet-bestaande decalage [kloof] tussen Nederland en Vlaanderen. Als ANV'ers [Algemeen-Nederlands Verbond] zouden wij zeggen: houd de rug recht en wees trots op ons bangelijke volk! Of eh … moeten we dat precies niet zeggen?

Rein: nulfouter; ik kende alle woorden en uitdrukkingen.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten