zondag 26 april 2015

0611 Dictee zondag 26 apr 2015 (4): dictee 828 ( deel 3) √

Dictee - dictees [0611]

Oefendictee 828 (deel 3)

Dictee 828, alinea 7 t/m 10.

7. Die skister heeft meer in zijn mars dan zijn nicht, die maar een gewoon skiestertje is. Het besluit werd januis clausis [met gesloten deuren, in geheime zitting] genomen. Om niet kopje-onder te gaan, moet je de kop boven water houden. Zo'n mijn-naam-is-haasfiguur zal veelal van kromme haas gebaren [doen alsof je neus bloedt]. Ik ben jaloers op zijn kroeze haar. Kromtaalgebruik is een vorm van krom taalgebruik. Sommigen halen hun schouders op, jack-ups hun poten. Komt in de brief aan Jakobus ook een visdiefje, een jacobus, voor? Een jalon is een rood-witte baak. Hoeveel Jamaicadollars kosten die jamaicapepers? Jawel, dat reinig je met javel. Is Rein weer aan het jeinen [met pakking, jein, dichtmaken]? De zinspreuk van de
Oranje-Nassaus is Je maintiendrai [ik zal handhaven]. Wil jarig jetje even naar voren komen? Besefte je wel wat je deed, al was het joci causa [voor/uit de grap]? Joechei, was me dat een joekel! Zenmeesters zijn roshi's.

8. Ze blijven lastig, die joodse feestdagen: Jom Kipoer (Grote Verzoendag), Jom Hazikaron (ook: Rosj Hasjana, Joods Nieuwjaar), Jom Hasjoa (dodenherdenking Tweede Wereldoorlog) en Jom Haätsmaoet (herdenking uitroepen staat Israël). Kunnen jullie wat minder joods [op Joodse wijze] praten? Kun je wel, jouer des coudes [de ellebogen gebruiken]? Bij 'jouïssance' [genot] moet ik altijd aan 'action de jouissance' [vruchtgebruik] denken. Dat riekt naar jungiaanse [Jung] ideeën. Is de Jura een juraformatie [vast niet]? Mijn neefje speelt in de F-ploeg, in de F'jes dus. We konden Jupijn [= Jupiter] goed zien. Ik vind dat terre à terre, platvloers, laag-bij-de-gronds. Is de breugelkermis genoemd naar Pieter Bruegel? Ja. De erf- en landgooiers zijn ook Gooiers. De linksbuiten moet de bal wel kwijt kunnen. De kliko zou leeg blijven en hoefde niet leeggemaakt te worden. Dat hij au bout de son latin - aan het eind van zijn Latijn - was, was Latijn voor mij.

9. Je kunt een kwijnend bestaan leiden of aan een kwijnend bestaan lijden. Zo, heb je wat Lesbische producten voor me meegebracht? In dat buurtschap voert de Ossstraat je naar die bekende stad. Hoeveel bedraagt de vierkantemeterprijs (
m2-prijs)? Zou Edith Piaf (Non, je ne regrette rien) geweten hebben wat een piaffe [dressuur, geen 'fuh' uitspreken] is? Aan een lombrosotype herken je de geboren misdadiger. De enige echte lutheraan was volgens mij Luther zelf. In Amsterdam vindt een vorm van venetianisering plaats. In Venray kun je voor Lull [buurtschap] komen te staan. Moet je 'losschroeven' los schrijven? Leentje leerde Lotje lopen: die moet wel van lotje getikt geweest zijn! Als een maagd dom is, raakt ze haar maagdom kwijt. Met een maatje 34-ideaal moet je maathouden met eten; zij wist dat maar al te goed, want zij wilde absoluut haar maat houden.

10. Zij krijgt low care en volgt een lowcarbdieet. De chikungunya is een door muggen verspreide subtropische virusziekte die voorkomt in en rond de Indische Oceaan, gekenmerkt door hoge koorts en hevige spier- en gewrichtspijnen, waardoor de patiënten soms gebogen gaan lopen. Op mijn toetsenbord, een qwertyklavier, zit een page-up- en -downtoets, maar ook een enter-, delete-, escape-, pijltjes- of cursortoets, tab- en spatietoets. Mijn monitor heeft een lcd-scherm met aan de zijkant grappige ledlampjes. Wat is het verschil tussen Luiker- en koeterwaals? Het ideële gedachtegoed van Loesje stelt louche praktijken aan de orde.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten