maandag 27 maart 2023

3210 Dictee donderdag 30-03-2023 (3) – dictee HAN Juridisch Dictee 2023

Dictee – dictees [3210]

HAN Juridisch Dictee 2023

Weg met de ivoren toren (auteur: Gerard van Keeken)

1. Namens het organisatiecomité van dit evenement heet ik u, de alumni en medewerkers van de Academie Rechten, de externe connecties, de beroepsbeoefenaars en alle andere niet-voornoemde personen van harte welkom in de ’s avonds feeëriek geïllumineerde Vereeniging. U geeft vandaag acte de présence en laat tijdens dit tweede lustrum op een ongetwijfeld excellente manier zien dat u de Nederlandse taal voldoende beheerst om vandaag als magnifieke winnaar uit de bus te komen.

2. Frequent voorkomende vragen waarover u vandaag zonder enige gêne en ruggespraak uw hersenen zult pijnigen, zijn onder andere of iets al dan niet met een hoofdletter, een trema, een verbindingsstreepje, een apostrof, een accent aigu, een accent grave of aaneen wordt geschreven. Denk hierbij onder andere aan woorden als appelrechter, à-la-carterestaurant, misère, essays, 65+’er, monniken, jouw exquise maaltijd, baby’s, Het Juridisch Loket en A4’tje.

3. De verleiding voor de scribent van dit dictee is erg groot om het artificiële intelligentieprogramma ChatGPT voor deze tekst te gebruiken. Dit is echter helaas ondoenlijk daar er onvoldoende voorgeprogrammeerde teksten in dit technisch hoogstaande en door een aantal studenten veelgebruikt hulpmiddel, geüpload zijn. De auteur dezes heeft de vrijheid genomen enkele reeds eerder gebruikte woorden in deze lustrumeditie te recyclen.

4. Na dit ietwat lange proëmium [voorrede, voorwoord] is het nu tijd dat ik me aan u introduceer. Vrij naar een dikwijls in veelbekeken filmklassiekers gebruikte wijze van voorstellen: mijn naam is Visser, Frank Visser. Vele illustere voorgangers hebben reeds de kansel van de Stevenskerk beklommen. Een burgemeester, de huidige vicepresident van de Raad van State, enkele gerenommeerde strafpleiters en collega-rechters zijn mij voorgegaan. Dit bedenkend kom ik tot de enigszins pathetische woorden die een oud-vorstin bij haar inhuldiging proclameerde: “Wie ben ik, dat ik dit mag doen?”

5. Tijdens mijn carrière ben ik onder andere reclasseringsambtenaar bij het Leger des Heils en kantonrechter in het arrondissement Haarlem geweest. Daarvan zult u mij echter niet kennen. Mijn bekendheid begon toen ik bij het tv-programma De Rijdende Rechter terechtkwam. Alhoewel ik op enig moment de overstap naar de commerciële omroep SBS6 heb gemaakt, is dit, ondanks de continuering van dat programma met een hooggewaardeerde collega, voor de meeste mensen nog steeds mijn agnomen [bijnaam].

6. Dat wat achtentwintig jaar geleden begon als een noviteit is heden ten dage een vast onderdeel van het uitzendschema van ieder zichzelf respecterende omroep geworden. Vrouwe Justitia komt hiermee de veelal door een bekend Zweeds warenhuis van meubilair voorziene woonkamer in en hierdoor wordt de ivoren toren wat minder hoog. Welke visionair had dit toen kunnen bevroeden?

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten