woensdag 14 januari 2015

0478 Dictee woensdag 14 jan 2015 (2): dictee Gomarus (2) 2012 √

Dictee - dictees [0478]

2e Groot Gomarus Dictee 2012 Gorinchem

[Geen titel]

1. Ik heb altijd al een wereldreis willen maken, maar jammer genoeg gaat dit verhaal over een trip die deze Gorinchemmer in pyjama maakte.

2. Ik kwam terecht in een rooms-katholiek land, waarvan de oorspronkelijke bewoners tot voor kort nog in adamskostuum rondliepen, maar nu in zoverre ingeburgerd zijn dat ze zelfs eerder dan ik gewiid hebben.

3. Ik ontmoette daar een armoedig vrouwtje met muzikale gaven dat ontdekt werd door een man met hitlersnor.

4. Deze dame is na veel geaerobict te hebben gemetamorfoseerd in een op-en-top Parijs [bnw., niet bez.] dametje door haar prachtige kostuum en suède laarzen, naar verluidt omdat ze een compromistje (uitspraak ie, compromisje - uitspraak ihs) met haar impresario heeft gesloten.

5. Ze kreeg een bere-interessante aanbieding en was langzaamaan wel toe aan een nieuwe uitdaging.

6. Tot haar grote verrassing leverden haar inspanningen haar niet alleen een minder gezet uiterlijk op, wat uiteindelijk een appeltje-eitje voor haar bleek te zijn, maar ook een all-inclusivereis naar een bountyeiland naar keuze.

7. Ik reisde met haar mee via Parijs, Rome en Dubai naar een prachtig eiland, waar we direct poolshoogte namen van alle voorzieningen in het hotel en de omgeving.

8. Zwijmelend liepen we door onze kamer, die was voorzien van een bureautje met daarop een uittreksel van het hotelreglement, een originele badruimte met een daarbij behorend pH-neutraal shampootje, een nachtkastje waarop ik zowaar een bijbel met zilveren bijbelslotje ontdekte dat ik meteen probeerde open te frunniken, waarna ik via de openslaande deuren naar het balkon liep om eens lekker over de balustrade te leunen.

9. Maar toen was het vrouwtje ineens verdwenen, waardoor ik mijn kans op een  een-op-eengesprek zag verdwijnen.

10. Tergend langzaam kwam ik bij m’n positieven en ik bedacht dat dit een unieke reis was die ik meteen op papier moest zetten; uiteraard is het een en ander aangedikt en het aantal bestemmingen is zelfs vervijfvoudigd, want in de werkelijkheid van mijn droom ben ik slechts in Parijs geweest.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten