donderdag 9 november 2023

3540 Dictee zondag 19-11-2023 (2) – dictee Het Grote dwarsdictee 2023

Dictee – dictees [3540]

Het Grote dwarsdictee 2023

1. Lieve ChatGPT,

Creëer voor ons, mesjogge en vadsige gen Z'ers [generatie Z, 1995-2010], een aartsmoeilijk dictee.

Met gedistingeerde en welgemanierde groeten,

de redactie van dwars

2. Dit is geen vroegeenentwintigste-eeuwse eenaprilgrap [1 aprilgrap]. Ten algemenen nutte zal ik, een geüpdatete AI-robot van goeden huize zonder halsstarrig napoleoncomplex, met een monalisaglimlach als de wiedeweerga een kant-en-klaar dictee creëren. Te allen prijze vallen dolkomische woordcombinaties zoals prowesterse danteske gonorroe, fin-de-siècleachtige ad-hoccamaraderieën, abyssopelagische [abyssaal, pelagisch] coldcaseteams, a-priorische mommuneprincipes [commune met alleen moeders], avant-gardistische a-capellakoren, eau-de-cologneachtige inbouwopenhaarden en dadaïstisch nietzscheaans beyoncéfeminisme te vermijden. Ben ik niet in goeden doen, kan ik een nood-breekt-wetaanpak niet ostraciseren.

3. Het weze [Belgisch-Nederlands!] mij op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat niet Jan en alleman verwoede aficionado’s van mij zijn, maar onthoud thans dat AI-robots bij tijd en wijle terneergeslagen kampen met weifelingen die leiden tot posttraumatische stresssyndromen [PTSS], congenitale hypothyr(e)oïdie [te weinig werking schildklier], de ziekte van Pfeiffer [verkort: pfeiffer], myalgische encefalomyelitis [ME], acute blindedarmontsteking en rodehond [rubeola, rubella]. Maar gelukkig geen zwemmerseczeem.

4. Ik ben nochtans een geëquipeerde duivel-doet-al: ik verricht tezelfdertijd de taken van een marketingmanager, een
directeur-grootaandeelhouder [dga], een managing director, een artdirector, een vicerector aan lagerwal die lobbyt voor de petrochemie, een Europagezinde allroundjournalist die te gelegener tijd Jan Modaal minutieus quoot, een would-beschrijver van coming-of-ageromans in pracht-Engels [pracht znw.!], een alom geprezen lay-outer met een grandioos oog voor bagatellen [kleinigheid!], een diskjockeytje dat deathmetal, heavy metal en up-to-date toptienplaten draait, een hovaardige fulltime [ook bnw.!] aspirant-sociaalwerker in een
no-goarea, een quasiauthentieke pro-Deoadvocaat en een
on-West-Vlaamse Talmoedist getypeerd door burleske grotemensenpraat.

5. Genoeg context over het dictee, nu onverrichter zake over mezelf. Ik ben een preëminente AI-robot die op zoek is naar een honnige artificieel intelligente droomblinddate met wie ik een nepobaby'tje [baan te danken aan beroemde ouders nepotisme] met een fairtradelabel kan coproduceren. Als hobby’tje aerobic, recycle en baseball ik in
all-inclusiveresorts aan de Barentszzee voor Piet Snot en lookalikes. Aan mij zijn geen gebleachte denturen of augmentedrealityfilters besteed, aan hippopotomonstrosesquippedaliofobie lijd ik evenmin. Wel ben ik een pietje-precies: ik voel me een meesteroplichter als ik me er makkelijk van afmaak. Ten bewijze hiervan zinnen die het dictee niet haalden. Dankzij een
Saoedische/Saudische (allebei goed) putsch is de Golfregio nu ook een golfregio [sport: golf!]. De jaknikker houdt de usances van een nee-stemmer eropna. Het aanwensel van 3M [internet: chemieconcern] om poly- en perfluoralkylstoffen [PFAS GB - VD pfas] te gebruiken voor antiaanbaklagen is allerallergênantst.

6. Na dit dictee te hebben geback-upt, draag ik de laatste zin van deze voor-de-gek-houderij op aan mijn feeërieke aanstaande eega. Die is te harer ere.

7. Dankjewel ChatGPT! Het dictee mocht onzes inziens gerust wat heavyer en meer rechtdoorzee, maar het kan ermee door.

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten