vrijdag 26 mei 2023

3295 Dictee dinsdag 30-05-2023 (2) – dictee Dictee ANV 2022

Dictee – dictees [3295]

Dictee ANV 2022

Lessen van de quarantainekid (auteurs: Herman Killens en Jeroen van Heemskerck Düker)

1. “Een echte mierenneuker kan zelfs in een gsm-nummer een dt-fout ontdekken”. Deze enigszins verrassende quote uit Van Dale duidt op de tweespalt in onze gepolariseerde samenleving, waarin het
wij-zij-denken zodanig wordt gecultiveerd dat de bhaktiyogalerares in haar nikab niet meer durft te praten met haar oer-Hollandse buuf.

2. Zelfs tijdens familie-etentjes word ik als zelfverklaarde spellingliefhebber frequent gejend met vileine boutades, meestal halverwege de pot-au-feu met groentekrans en de schwarzwalderkirschtaart, en steevast na te veel bordeaux of malvezij. “Niet te doen, die dt-regel. Weg ermee”, hoor ik mijn aangetrouwde nonkel dan boud beweren. “Laten we gewoon alles fonetisch schrijven”, oppert een ander tezelfdertijd, daarbij de uitspraakverschillen tussen een West-Vlaming en een
Noordoost-Groninger effenaf negerend.

3. Na die dovemansgesprekken was ik blij met een filmpje dat mijn neef, een loensende tiesjebof die continu ideeëloos zit te youtuben, voor mij had gedownload. Doorgaans stuurt hij muziekclips door met hardcorehiphop of bhangra, maar nu had hij iets nieuws. Een achtjarig jongetje testte positief op de omikronvariant en moest thuisblijven. Nochtans verveelde hij zich niet. Hij maakte pakweg vijftig educatieve filmpjes voor zijn leeftijdsgenootjes, onder meer over die vermaledijde d’s en t’s. Het jochie had er nog geen twee minuten voor nodig, inclusief het eindtrucje uit zijn trukendoos: vervang elk werkwoord door spelen. Hoor je geen t, dan schrijf je die niet. Zo wordt je die regel prima uitgelegd.

4. Welaan, misschien moeten we de wereldproblemen eens aan die jonge influencer voorleggen. Antivaxers, CO2-uitstoot, fakenieuws … onze wereldleiders geraken er toch niet uit. Zodra wij weer gaan fonduen of barbecueën, laat ik het filmpje even circuleren. Dan zal ik niet degene zijn die tussen de hummus met kolbaszworstjes en de crème brûlée verbaal gekastijd wordt.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten