woensdag 10 mei 2023

3274 Dictee zondag 15-05-2023 (3) – dictee Taaltest De Schrijfwijzen Brussel 2023

Dictee – dictees [3274]

Taaltest De Schrijfwijzen Brussel 2023

In het eerste deel moest een voorgelezen dictee geheel worden opgeschreven.

Er ging nog iets gruwelijk mis. Men had mij naar een verkeerde zaal verwezen. Ik ben daar overigens door iemand van de organisatie afgeleverd (:-)). Dat kreeg ik pas vrij laat door (geen papier, geen pennen, ik zag Edward niet, etc.). Daardoor kwam ik dus een kwartier te laat bij het dictee. Het werd soepel opgelost. De eerste zin hieronder werd voor mij nog speciaal een keer voorgelezen. Mentaal was e.e.a. natuurlijk niet de beste voorbereiding (:-)). Heel verwarrend voor mij: de schrijver van het dictee van enkele jaren geleden zag ik voor mij als herkenningspunt in de zaal – Christophe Vekeman – we hebben nog herinneringen uitgewisseld, hij wist nog dat ik ‘lacaniaans’ fout had [Gent-Zuid, 2018] ... Maar helaas: dat was de verkeerde zaal, met inleiding en discussie met gespreksleider en twee schrijvers van boeken over ‘woke’.

NB Taaltest was op 29/04, de teksten heb ik pas ontvangen op 09/05. Deel 1 had ik toen van mijn eigen blaadje allang overgetypt … (:-))

Deel 1

Geheugensteun (titel hoefde niet opgeschreven te worden - was ook later tweekeuze-item, zie verderop, auteur: Esohe Weyden)

1. Op de rug van mijn hand teken ik met een donkerblauwe bic een subtiele stip. Ze doet me denken aan een zielloze pupil, koud en zonder diepte, contrasterend met zijn lichtgebruinde [VD, lemma licht 3 bnw. onderaan bij nummer 1] huid.

2. Ik lees daarin to-dolijstjes die snoozen in mijn onderbewustzijn en als een fantoomgeluid de stilte binnenshuis proberen te verbreken.

3. Dit punt is mijn geheugensteun. Een ankerpunt op een plek waar geen schepen meer varen en geen storm nog klatert. Een haven onder een wolkeloos hemeldak, ver weg van de woestenij van het gewone leven.

Score: 20 – aantal fouten (Rein 1: licht gebruind) = 19 [maximaal 20 dus]

Het tweede deel werd voorgelezen. Daarbij klonk twaalfmaal een piep, er kwam dan een tweekeuzevraag op het scherm waarbij achter die keuzen een letter stond. Groen was de goede spelling met de goede letter, rood was de foute spelling met de foute letter. Zo moest je 12 letters bijeensprokkelen, waarmee je in het derde deel een zo lang mogelijk woord moest maken. Als je daarbij een foute letter gebruikte, was je score nul, anders het aantal letters van het (correcte) woord. De letters werden niet ingeleverd, het gevormde woord wel. De jury kon je foute letters dus niet zien.

Score Rein: 8 punten [woord: misdaden, gelukkig de foute R niet gebruikt (:-)) – maximaal 12], totaal 27 [het maximum was dus 32]. Edward had dezelfde letters als ik (ook die R fout), maar hij had die R wel gebruikt; score: 20 – 2 (ook nog to-dolijstje aaneen) + 0 = 18 punten.

Bij de prijsuitreiking aan het eind van de middag bleek ik samen met een mij onbekende Vlaamse dame te hebben gewonnen met die 27 punten. Daarom volgde een spellingbee met simpele woorden als ‘spiegeleieren’. Mijn tegenstandster ging na 3 of 4 rondes de mist in met haar ‘naäperij’ i.p.v. ‘na-aperij’. Daarom won ik te midden van pakweg 300 toeschouwers de boekenbon. Ik heb trouwens ook nog de ‘scrabbleprijs’ (ook een boekenbon) gewonnen: het ‘beste’ woord op een metersgroot scrabblebord (het scrabbelen kon je de hele dag door doen ...)! NB Als je van het ww. scrabbelen uitgaat, zouden scrabbelprijs en scrabbelblad ook kunnen. Echter: GB heeft alleen scrabblewoord ...

Missertje van Edward en blundertje van Rein: niet de L bij track and trace, maar de S bij track-and-trace gekozen (overigens wel:
track-and-tracecode en tracking en tracing ...)

Deel 2

4. Het leven van angstdromen en klimaatwanhoop, van autotuners [ook: autotune: hulpmiddel voor stemgeluid bij instrumentale muziek] en fitboys [door dieet en sporten een afgetraind en gespierd lichaam] die booty [achterwerk, kont] willen kopen met cryptocoin [cryptomunt]. Het leven van 4 sterrenhotels met 24 uursopvang om meneer en mevrouw hun eenzaamheid op te vangen of van wegglippen in de nacht na een geslaagde tinderslag [tinderen = daten met de app Tinder] om de puls van het leven weer even te voelen.

5. Mijn innerlijke stem kan ik weer even unmuten [muten = tijdelijk uitschakelen]. Laat me horen wat zij zegt. Misschien kan ik deze keer mijn hele hoofd refurbishen [apparaten nakijken en als tweedehandsproduct weer op de markt brengen]. Laat me vertrouwen in het solide vervoermiddel dat de tijd is. Er is geen woord van belang dat ooit werd ge-e-maild. Ik luister naar de woorden tussen het sissen van tongen door. In de plaats wil ik huid-op-huidcontact M / huid op huidcontact V, maar nochtans lijkt het ghosten [steeds minder reageren op iemand bij sociale media en die uiteindelijk helemaal negeren] me te goed af te gaan.

6. Misschien moet ik proeven van wat ik kan leren van de zweigelt, de sangiovese, de zinfandel en de nebbiolo [alle vier: namen van druivensoorten, kleine letter, staan allemaal in VD!]]. Mij laten leiden door de geur van de forsythia [plant, GB, VD], ver weg van dezelfde ideeëloze S / ideeënloze T orchideeën. Faillissementen N / Failissementen L van dromen en verlangens steek ik met dedain [minachting] in de ultravriezer en kijk er niet meer naar om.

7. Ik werd nooit de postergirl van verloren pogingen. Er is geen track and trace L / track-and-trace S voor een gestolen hart en ook geen hulpnummer voor een emotionele rip-off [plagiaat, namaak]. Soms vorm ik een mensenketen op mijn eentje, een guerrillastrijdster D / guerillastrijdster S die geen gebruikssporen achterlaat.

8. Ik was nooit iemand die jazzdancete [jazzdansen, jazzdancen] door het leven. Ik ga zonder ironietekens door. Alles wat aangroeit wordt door deze stip weggewerkt en door denkbeeldige lijnen doorstreept. Elke leegte smacht hartstochtelijk naar een drukkende zwaarlijvigheid. Ze brengt een keten van lasten en eenzijdige verbintenissen A /, verbintenisen E ongeschreven en visueel, door haar aanwezigheid op gang. Er is geen tijdslot aan gebonden, noch een bestedingsvolgorde.

9. De karweien worden geëtaleerd als in een kruidencarrousel N / kruidencarousel P. Al blijft haar omvang onveranderd, kan ze moeiteloos capslocken I / caps-locken O afhankelijk van de gemoederen en het moment in de tijd, uitroeptekens de hemel in vuren, de essentie onderlijnen, zichzelf ongenaakbaar en hoogmoedig vetgedrukt verklaren. Als een tempeldanseres met een talent voor zelfisolatie, kies ik voor de zinnenprikkeling.

10. Voor een verweerbare verstilling. Als baroudeur [sporter: doordouwer, knokker] van het betere leven, laat ik je mijn kruimelpad volgen tot we een plek vinden en zeggen: ‘Dit is thuis, hier wordt het stil.’ Hier vormen al onze lijnen een welgekomen verzamelpunt. Op de rug van mijn hand teken ik met een donkerblauwe bic een subtiele stip. Het was geen modestatement D / mode-statement K. Het was geen protestactie E / protestaktie U. Met mijn voeten stond ik stevig op het koude terrazzo N / terrrazo L [= granito] van het zijn, splinterscherp was mijn geest, helder was mijn blik. Op de rug van mijn hand wordt mijn geheugencel gesloten, wordt wat gedaan moet worden herinnerd en getriggerd, onverwacht.

11. Wordt er een leven geleid, werd er een leven geleden, wordt er plaats geruimd. Wordt er geheugensteun A / geheugesteun E geboden, opdat falen uitgesloten en slagen onvermijdelijk de uitkomst zal zijn.

-----------------------------------------------------------------------------------

NB De 12 rode alternatieven heb ik zelf maar verzonnen, die zijn mij door Creatief Schrijven niet verstrekt … (:-)).

Met de twaalf goede groene letters  

M S N L D A N I D E N A 

kon je (o.a.?) het twaalfletterwoord

N I E M A N D S L A N D 

vormen!

Op internet (mijnwoordenboek.nl) alleen nog gevonden: Denman Island (plaats in Canada).

 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten