donderdag 15 oktober 2015

0749 Dictee donderdag 15 okt 2015 (2): dictee Ditjes en datjes (62) √

Dictee - dictees [0749]

Ditjes en datjes (62)

A. Ook de Latijnse uitdrukking 'in morte quies' (in de dood is rust) kan bij VD doorgehaald worden.

B. Verdwenen: de oordjedood, een vrek. Oordjedood spelen betekende: niets willen geven.

C. Groot Harderwijks Dictee 13 oktober: zie voor de tekst www.dictees.nl.

D. Hier een heel verhaal over het dictee in Velp bij boekhandel Bruna, geconcipieerd door Van Dale en gepresenteerd door VD-consulente Marleen Severijnen. Ik had dat dictee op mijn blog willen zetten, maar zal verderop uitleggen, waarom ik dat niet doe. Het was – dat zij vooropgesteld – een uiterst genoeglijke avond, er waren 13 deelnemers, t.w. René, Rein, Dian van Gelder en Jan Riefel, naast 9 ons onbekende en naar ik aanneem dus plaatselijke of regionale deelnemers. Het was een leuk dictee, best nog wel met enkele pittige instinkers; ook die ga ik niet noemen, zie verderop. Het was een invuldictee met 39 invulplekken (maximaal 1 fout per invulplaats). De uitslag was, dat René en Rein 2 fouten hadden, Dian 4 en Jan R. 5. Toen kwam de shoot-out. Daarbij werd een (voor ons) simpele
shoot-outzin gepresenteerd, gevolgd door enkele dito dicteewoorden. De zin durf ik wel te onthullen: "Ik was ervan uitgegaan dat u mij had
ge-e-maild." De erna volgende shoot-outwoorden waren: kortetermijnbeleid, Mexicaanse griep, re-integratie, no-flyzone en mesozoïcum. Zo had het natuurlijk nachtwerk kunnen worden met deze twee doorgewinterde dicteeërs … Ik zag wat handen in het haar hier en daar, maar uiteindelijk kregen René en Rein allebei het Groene Boekje mee als prijs. Ook na afloop was er nog een gezellig samenzijn met een lekker glaasje wijn. De dag na het dictee had ik contact met VD, o.a. om de naam van die VD-consulente te achterhalen voor een door René te schrijven verslag voor www.dictees.nl. Daarbij bleek dat er totaal geen rekening was gehouden met de komst van al dan niet gekooide dicteetijgers: het was een dicteetje voor de plaatselijke boekhandel om de eigen klandizie te plezieren. Dit boekhandelsdictee zal evt. ook op andere plaatsen en bij andere boekhandels in den lande gebruikt worden (de naam 'Velp' zal dan wel aangepast worden). Welnu, ik ga de pret natuurlijk niet bederven door dan de tekst te publiceren ... Via een mailtje naar mijn in heel Breskens en omgeving wereldberoemde e-mailadres mag u het wel opvragen, maar dan onder de strikte conditie dat het voor privégebruik is en dat u niet stiekem toch ergens aan een boekhandelsdicteetje gaat deelnemen met nul fouten. Enfin, toch weer een heel aparte ervaring (waarvan ik er al een heel rijtje heb). Ze waren inderdaad not amused bij VD. Het zij zo.
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten