maandag 12 oktober 2015

0747 Dictee maandag 12 okt 2015 (1): dictee Presentatie nieuwe GB in Den Haag √

Dictee - dictees [0747]

Presentatie nieuwe GB in Den Haag 12-10-2015

1. Op 12 oktober werd in De Spaansche Hof in Den Haag het nieuwe GB gepresenteerd. Chic, midden in de stad, in een oud stadspaleis, tevens voormalige Engelse en Spaanse ambassade. Het was me aangekondigd, dus was het geen verrassing good old Jacques Bettelheim (ook bekend van dictees) te ontmoeten in zijn rol van presentator van deze middag. Jacques is communicatiedeskundige. Allereerst kregen we een videopresentatie met lijstjes van 'nieuwe' woorden in GB. Ik krijg die presentatie als het goed is, toegestuurd. Dan zal ik die lijstjes later in mijn blog zeker vermelden: van Vlaams, Nederlands en Surinaams, tot 'dranken' en andere zaken. Vervolgens, je wilt het niet geloven, een heus dictee. Geen winnaars, geen prijzen. Ludo Permentier heeft een leuk dictee gemaakt (Ik wijd er later wel een blog aan, als ik de tekst van Jacques heb ontvangen.) Er waren 12 'invulwoorden', maar die kwamen op het scherm als 2-, 3- of 4-keuzevraag. Bij die keuzes hoorde steeds een letter die we in 12 vakjes op moesten schrijven. Er werd verder niet gevraagd of gekeken wie er hoeveel antwoorden goed had (gelukkig bleef me gezichtsverlies bespaard: ik had ze alle twaalf goed).
 
2. Rob Tempelaars (projectleider ANW = Algemeen Nederlands Woordenboek, opvolger WNT, te raadplegen via de website van het INL = www.inl.nl) besprak voor ons het dictee (alle woorden, niet alleen de invulwoorden). Van de 12 correcte letters kon je op een Twee voor Twaalfachtige wijze een woord vormen, dat nieuw is in het GB. Ik had het woord nog niet, daar werd ook niet echt de tijd voor gelaten. Al heel snel werd het woord 'onthuld': hieperdepiep! Vervolgens mocht Tanneke Schoonheim (de directeur himself was bij de presentatie in Brussel) een inleiding houden (leuk verhaal!), die resulteerde in het overhandigen van het eerste exemplaar aan minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ook zij hield een boeiend betoog ter aanvaarding van het nieuwe GB.
 
3. De sessie eindigde met een selfie (ooit woord van het jaar) die de bewindsvrouwe van haarzelf met het nieuwe GB mocht maken. En dan het nieuwe GB zelf (uitgegeven door Van Dale, maar die is niet verantwoordelijk voor de inhoud): ik heb er nog maar een vluchtige blik op geworpen (het wordt me toegestuurd). Zomaar: in Vlaanderen 'kortgeding', in Nederland 'kort geding': voor kortgedingrechter maakt dat niet uit! Het papieren boekje bevat 52.000 trefwoorden en 134.000 woordvormen. Er zijn ca. 50.000 woorden geschrapt en 10.000 nieuw toegevoegd (chillen, appen, smoothie, dyscalculie en fluohesje). Het is een mooi en overzichtelijk boekje: de lidwoorden staan in de kantlijn, de Leidraad is er nog steeds, je kunt (elektronisch: www.woordenlijst.org, gratis!) nu ook zoeken op *man en b??n, etc. Ook staan achterin nuttige zaken als een lijstje met meervoudsvormen op -en + -es, etc. Enfin, bekijk het (zelf) maar. Het was in ieder geval een uiterst plezante middag!
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten