Dictee - dictees [0667]
Groot Utrechts Kerkdictee (auteur: Ruben van Gogh) 2015
1. Sapperdebleu, het startschot echoot nog na, als het
peloton, met renners van alle gezindten, en masse richting eindtijd dendert.
Het parcours [ook: parkoers, uitspraak] is de weg die zij moeten gaan, een richtingenstrijd bijkans: van
het horizontalisme in de laaglanden [laaggelegen landen], tot het ultramontanisme van de Pyreneeën.
2. Was het hoogste voorheen volledige overgave, thans weet
de wieleratleet pas van Maria-Tenhemelopneming, wanneer hij zich het gele tricot van de
velo-ecclesiadrie-eenheid aanmeet. Eén nummer een, of twee, of drie,
daarbuiten telt geen tittel of jota. Geen sobere albes of extravagante
kazuifels, maar truien, en dan met name die ene.
3. In een processieachtige line-up vliedt de menigte langs
's heren wegen, over een spoor van votiefgaven, dat de reclamekaravaan als
processiestrooisel in haar kielzog achterlaat. Zij dient de mammon, nietwaar?
Zeker langs deze brede weg, waar geëmailleerde reclameborden op extatische
wijze een andersoortige heilzame heilszekerheid prediken. Om nog maar te
zwijgen van al die
ge-e-mailde selfies met wielerheiligen, als iconen après la lettre. IJdelheid
der ijdelheden, zo oud als Methusalem.
4. Tijdens deze Tour telt alleen het vooruitgangsgeloof.
Zie, hoe de meester-technicien, als diaken ex cathedra, draconisch het
classicistisch klinkende minigetinkel van angelusklokjes uit de derailleur van
de meesterknecht poogt bij te stellen. Dan mogen 's knechts benen als alabasten
zuilen het zware werk doen, gezalfd als zij zijn met chrisma – soepel lopend
raderwerk scheidt hier het kaf van het koren.
5. Schisma's treden op: het dogma van
Maria-Onbevlekte-Ontvangenis raakt achterop, het nieuwe is een zoen van de
rondemiss. Maar de wielerbijbel kent ook zo zijn apocriefe werken vol zondige
bloedwonders, waar urinemonsters een salomonsoordeel over moeten vellen.
6. Godzijdank, want zoveel ongelovige thomassen zijn
dienaangaande naar de filistijnen gegaan. Vanwaar Gehazi * [NBV 2020: Gechazi, 2 Koningen 4], wordt nu die
flagellantische dopegebruikers gevraagd, want men streeft nochtans naar een
zuivere leer.
* Gehazi is de knecht van de profeet Elisa.
7. Zonder lijden alleen geen overwinning. De jakobsladder
kent zijn hoge sporten, die zonder jeremiëren niet te nemen zijn. Maar eenmaal
bovenaan staat dan de leider in het volle licht, daar leidt hij zijn bijrijders
de weiden door, en weidt, wijduit stichtelijk, over weidse weiden uit. In het
geel, dat spreekt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten