donderdag 24 juli 2014

0234 Dictee woensdag 27 aug 2014 (1): dictee 773 (deel 1) √

Dictee - dictees [0234]

Oefendictee 773 (deel 1)

Hierbij dictee 773, eerste 3 alinea's. Zouden geen fouten in mogen zitten, is goed gecontroleerd.

1.Dat kun je van mea tenuitas, meine Wenigkeit, niet verwachten. De mechatronica [en niet zoals ik op de UT schreef: megatronica] is een multidisciplinaire studie. Ik deed hors concours mee aan het dictee. Tja, médecine après la mort heeft net zo weinig zin als mosterd na de maaltijd. Een nieuwe Belg is een voorbeeld van een medelander. De Wmo is de Wet maatschappelijke ondersteuning. Te media nox lieten de spoken, eunjers en witte wieven van zich horen. Het leek wel op een coterie. Een Amersfoortse Jood behoort tot de mediene. Die musiciennes luisteren graag naar medieval [uitspraak!]. De Hollandse drukker houdt het bij de mediëval [idem!]. En de historicus houdt zich bezig met mediëvistiek. De medioneerlandistiek bestudeert het Middelnederlands. Toon Hermans propageerde de Mediterranée. Sinds 2013 kent VD de medizinbal. Meetbrug: brug van Wheatstone.

2. Een meeneemmaaltijd is een kant-en-klare maaltijd, een
kant-en-klaarmaaltijd. De concursus realis is de meerdaadse samenloop van strafbare feiten. Die meester-zanger was ook nog een echte meesterzanger [heel goede]. Een mefisto is een geraffineerd verleider. De mefloquine is een bepaald antimalariamiddel. Ze heeft megakeiveel geleden. Dat megger [apparaat meet isolatiewaarde] iets met megohm [megaohm niet in wdb. - 1 miljoen ohm - symbool Ω] te maken heeft … Een megera is een feeks. De laatste woorden van Goethe zouden geweest zijn 'mehr Licht'. Tja, de meikers wordt in juli gegeten. Ik zal je meimus slaan. Was sich liebt, das neckt sich. Die Japanner houdt er een mekake [maîtresse] op na. Hij wilde haar een mekajem [oplawaai] verkopen. Melancholie is een mild-treurige gemoedsstemming. Naar wie is de melbatoast genoemd? Gebruik die melassespiritus maar. Uit een (volle) melchior kun je 18 literflessen met wijn vullen.
3. De meldenstruik bloeit. Van koemis word ik dronken, maar wanneer ik mijn linkerkoe (leren handbekleedsel) mis, krijg ik pijnlijke knokkels en kan ik moeilijk mijn kubi's [zekere ombervis] voeren. Toen ik mijn melkertbaan nog had, ging ik dagelijks vrolijk naar Melkes en riep afwisselend luid: 'Koeiemorgen, koeiemiddag!' 'Boe', was dan het antwoord bij de boes (kleine schuren). Melkieten zijn monofysitische christenen in het Byzantijnse Rijk. Ze spreken er de langue d'oc en ze drinken er de languedocwijnen. De margarita is een cocktail van tequila, sinaasappellikeur en limoensap, gedronken uit een glas met een randje van zout. Was het Bijltjesoproer ook een soort bijltjesdag? Een dubbeldoelkoe is een melk-vleeskoe. De Andromedanevel is een melkwegstelsel. Galacthidrosis is melkzweten. In Marokkaanse steden kun je mella's [Jodenbuurt] aantreffen. Voor die vruchtvleesbolletjes heb je een parisiennelepel nodig. Als je nu dit piefje, dat meloochem [dingetje, piefje] even … Van melton [zekere jasstof] kun je jassen en mantels maken. De manchego [schapenkaas] is naar La Mancha genoemd en wordt bij membrillo [joo] [dikke kweeperengelei] gegeten.
 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten