zondag 27 november 2016

1003 Dictee zondag 27 nov 2016 (1): dictee Groot School Dictee (basisscholen) Reformatorische Omroep 2016 √

Dictee - dictees [1003]

Groot School Dictee (basisscholen) Reformatorische Omroep 2016

(Auteur: Liesbeth van Binsbergen)

NB De interpunctie werd niet voorgelezen, wel een punt in het midden van een alinea!

Deel 1 (voorronde)

1. Uit eten gaan is uiteraard al een feestje op zich, maar het is natuurlijk nog leuker als het een beetje extra speciaal is.

2. Gelukkig zijn er in Nederland voldoende originele, onalledaagse restaurants te vinden.

3. Wat dacht je bijvoorbeeld van een lunch, diner of barbecue in een heteluchtballon, tweedehands zeecontainer [ook: tweedehandszeecontainer] of in een luxecoupé [ook: luxe coupé] van een historische trein?

4. Tot mijn verrassing kreeg ik vorige week van mijn romantische Belgische vriend een etentje cadeau in hotel-restaurant "De Blinde Vink".

5. In deze unieke eetgelegenheid is het de bedoeling dat je al je lekkernijen in volledige duisternis verorbert.

6. Verder is het bijzonder dat het bedienend personeel voornamelijk bestaat uit personen met een visuele handicap.

7. "Houd je alsjeblieft goed aan de leuning vast", gebood de enthousiaste beheerder, terwijl hij ons voorzichtig de krakkemikkige trap af leidde naar een aardedonkere kelderruimte.

8. Aan het geroezemoes en het zenuwachtige gegiechel te horen, zaten er meer mensen, die moesten wennen aan deze nogal ongewone situatie.

9. Nadat we (ons) met ons tweeën door een labyrint van meubelstukken hadden geworsteld en op de tast onze stoelen hadden gevonden, werd vrijwel onmiddellijk het voorgerecht geserveerd.

10. Bijna brandde ik mijn vingers aan de gloeiendhete [sub lemma in VD; 'gloeiend hete' (los) is dus beter] kom, die, voor zover ik kon ruiken, courgettesoep bevatte.

Deel 2 (finale)

1. Het voortreffelijke hoofdgerecht bestond uit diverse kleine consumpties. Zo proefde ik kipfilet met gebakken champignons, sperziebonen, doperwtjes, broccoli en een pittige rauwkostsalade.

2. Mijn neus en smaakpapillen draaiden gedurende de maaltijd op volle toeren om te achterhalen welke ingrediënten ik nu exact naar binnen zat te werken.

3. Het hele gebeuren herinnerde mij aan vroegere verjaardagsfeestjes, waarbij je geblinddoekt allerlei hapjes geacht werd te proeven en waarbij de hygiëne niet bepaald hoog in het vaandel stond.

4. Eten in complete duisternis valt absoluut niet mee; één keer prikte mijn wijsvinger per ongeluk in een kommetje koude saus die mayonaise bleek te zijn en regelmatig belandde de aluminium lepel (aluminiumlepel) enkele millimeters naast mijn mond in plaats van rechtstreeks erin met alle gevolgen van dien.

5. Schijnbaar relaxed at ik door, terwijl ik inwendig wanhopig schreeuwde om ten minste één minuscuul waxinelichtje.

6. Voor blinden is eten op de tast dagelijkse realiteit. Na dit etentje is mijn respect voor deze medemensen met hun beperkte gezichtsvermogen enorm gegroeid.

7. Toch heeft eten op deze manier ongetwijfeld ook voordelen. Want wie ziet het als je bijvoorbeeld onderuitgezakt aan tafel zit, stiekem met je handen eet of ongegeneerd een irritant snotje uit je reukorgaan peutert?

8. Wil jij deze fantastische culinaire ervaring ook eens meemaken? Het is beslist aan te raden, maar reserveren is noodzakelijk, want het restaurant is behoorlijk populair.

9. (Alleen voor de leerkrachten) Ook in de Tweede Kamer is een exquis restaurant, waar je à la carte kunt dineren; zelf neem ik graag als voorgerecht de bouillabaisse met kabeljauwfilet en als hoofdgerecht de Surinaamse roti.
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten