vrijdag 11 november 2016

0980 Dictee vrijdag 11 nov 2016 (3): dictee Groot Papendrechts Dictee 2016 √

Dictee - dictees [0980]

Groot Papendrechts Dictee 2016

Een waardeloos dictee (auteur: Bianca Nederlof)

1. Na eerder behaalde successen bij het Groot Papendrechts Dictee, dacht ik klaar te zijn voor het grotere werk.

2. In de Volkskrant vulde ik de voorronde in van het Groot Dictee der Nederlandse Taal, uiteraard zonder gêne gebruikmakend van de opzoekmogelijkheden op internet.

3. Enkele weken later kreeg ik 's ochtends het heuglijke (heugelijke) telefoontje waarin mij werd medegedeeld dat ik mij had gekwalificeerd.

4. Zodoende reisde ik december vorig jaar af naar 's-Gravenhage, waar ik verwacht werd in de Eerste Kamer der Staten-Generaal.

5. De chique wachtruimte, waar delicieuze petitfourtjes werden uitgedeeld, was voorzien van luxueuze zeventiende-eeuwse ornamenten.

6. Gelukkig was ik, net als de meesten, niet op mijn chicst gekleed, zodat ik me niet overdressed voelde, om maar even een anglicisme te gebruiken.

7. Er waren taalliefhebbers, hobbyisten en semiprofessionals, die voorzien van een cappuccinootje met elkaar de spellingregels doornamen zoals die zijn vastgelegd in het Groene Boekje.

8. Zo kwam het verschil tussen ge-sms’t en geappt ter sprake, of het accent aigu nu wel of niet in het woord etagère voorkomt, en hoe het woord appel (uitspreken als 'appèl') heden ten dage moet worden gespeld.

9. Eenmaal plaatsgenomen in de exorbitant luxe zetels van de Eerste Kamer, las de eloquente Philip Freriks met veel elan het dictee voor, dat was doorspekt met Vlaamse uitdrukkingen, die mij als koeterwaals in de oren klonken.

10. Al snel kwam ik tot de bittere conclusie dat een overwinning deze keer aan mij voorbij zou gaan, en net als Donald Duck, die vorig jaar meedeed aan het Groot Ducktee, verzuchtte ik na afloop: "Wat een waardeloos dictee. Het woord przewalskipaard zat er niet eens in."
 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten