dinsdag 10 februari 2015

0512 Dictee woensdag 11 feb 2015 (3): dictee Groot Juridisch Dictee 2014 UvA Amsterdam ELSA √

Dictee - dictees [0512]

Groot Juridisch Dictee Amsterdam 2014 ELSA

1. dictee opschrijven
2. taalfouten onderstrepen
3) moeilijke woorden opschrijven.

De advocatuur onder de loep

1. Veel mensen irriteren zich eraan dat advocaten te allen tijde de belangen van hun cliënten moeten behartigen. Zij verlangen daarentegen dat advocaten zich zo nodig van hun clientèle distantiëren en consciëntieus waken voor de belangen van de samenleving. Alleen zo kan het recht volgens deze ingezondenbrievenschrijvers op de meest optimale wijze worden gediend.

2. De idee om de advocatuur onder publiek toezicht te plaatsen, vindt zijn oorsprong in hetzelfde sentiment. Doordat advocaten burgers in veel gevallen juist moeten beschermen tegen de alomtegenwoordige overheid, is die panacee voor dit dilemma niet acceptabel. Toch zal de advocatuur haar geprivilegieerde positie slechts kunnen behouden indien zij adequaat reageert op faliekante misstanden. In het verleden zag  de balie fouten binnen haar gelederen immers niet per se als reden tot ingrijpen. Disfunctionerende beroepsgenoten konden tot in lengte van jaren hun professie blijven uitoefenen.

3. Zo had ik eens een raadsman die zich niet realiseerde dat de Hoge Raad het in haar recente arrest had toegestaan elektronisch te appelleren. Dit bracht volgens het Openbaar Ministerie met zich mee dat zijn beroepschrift tardief aan het bureau van de
rechters-commissarissen was overlegd. Voor mij leidde dit tot schade, maar dat leek mijn raadsman weinig te interesseren. “Bijgaand treft u mijn declaratie aan”, schreef hij in het e-mailbericht waarin hij mijn klacht afwees.  De deken van de plaatselijke orde van advocaten weigerde zich van zijn ambtsgenoot te distantiëren en verwees mij per expresse naar een pro-Deoadvocaat. Het bleek een pyrrusoverwinning, want ten slotte werd de declaratie op nihil gesteld door de Geschillencommissie Advocatuur. Dat ik daar mijn heil zou moeten zoeken, had ik van tevoren niet kunnen bedenken.

Lastige woorden

ad-hocbeslissing * toernooi * allriskverzekering * soevereiniteit *apotheose *stante pede * biatlon * wiiën (op de Wii spelen) * cappuccino * debacle * decharge verlenen * langverbeide * mêlee * ongebreideld * opiniepeiler * pyjama * papaja-ijs * paparazzi * vacuüm * vernachelen * versjteren





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten