maandag 25 maart 2019

1545 Dictee maandag 25 maart 2019 (1) dictee Groot Abcouder Dictee 2019 √

Dictee - dictees [1545]

Het Groot Abcouder Dictee 2019

De 54 onderstreepte woorden en uitdrukkingen moesten worden ingevuld. 

(Geen titel, auteur: Bob Zevering)

1. In het landelijke Abcoude kijken de beesten in de weilanden je goeiig met een koeiige blik aan. Toch gebeurt er meer in de agglomeratie De Ronde Venen dan menigeen denkt. Er zijn namelijk veel charitatieve verenigingen die ideële doeleinden nastreven. Omdat ik een
pietje-precies ben, nam ik contact op met het gemeentehuis voor een lijst van deze organisaties, maar lou loene, daar kreeg ik nul op het rekest. Vanwege de AVG mochten deze gegevens niet meer worden verstrekt.


2. Ik liet me niet kisten. Na veel aandringen kreeg ik een code mee om eenmalig in te loggen maar toen ik thuis het bestand bekeek, verdween het zonder dat ik het had geback-upt. Wat een debacle was dit onderzoek. Ik haakte gestrest af omdat ik niet als een donquichot     vruchteloos wilde doorgaan. Na ruggespraak met anderen, weet ik nu dat er ten minste vijfentwintig charitatieve instellingen in Abcoude moeten zijn, tenminste, volgens mijn telling.

3. De grote sportclubs van Abcoude zoals de voetbal- en hockeyclub hebben niet per se steun nodig maar er zijn ook clubs die de
groei-impuls van de gemeente hebben gemist en daarom steun zouden appreciëren. Enkele dubieuze clubs met notoire onruststokers horen coûte que coûte niet voor ruggensteun in aanmerking te komen al hebben ze hier wel hard voor gelobbyd.


4. Veel verenigingen vergaderen bij de De Witte Dame of De Eendracht. Ze nuttigen daar een driegangenmenu bestaande uit een exquis     tournedostje met bearnaisesaus vergezeld van een crèmepje van knolraap en als dessert een crème brûlée. Ondertussen wordt er gedachteloos gebabbeld over lokale perikelen terwijl de keel met diverse verrukkelijke     prosecco's vochtig wordt gehouden.

5. Bij de verenigingen wordt vaak de komst van het zwembad te berde gebracht en alle mogelijkheden zijn inmiddels uit-en-ter-na besproken. Sommige partijen promootten vorig jaar de mogelijkheid voor een luxer zwembad maar onderlinge kinnesinne en te weinig coöperatie konden er dientengevolge voor zorgen dat een te luxe zwembad een pyrrusoverwinning wordt. 

6. In Theater Piet Mondriaan laat Ab-Art aficionado's genieten van een vileine cabaretier of van een esthetisch toneelstuk. In hetzelfde gebouw kunnen ook Abcoudenaren van alle gezindten op verschillende niveaus hun dans-, zang- of theateraspiraties ontwikkelen. Verder is het ook de thuisbasis van de Abcouder Harmonie, die daar haar harmonieuze samenspel beoefent.

7. Volgend jaar vieren we het lustrum van ons inmiddels gerenommeerde dictee. Ingeval u volgend jaar het dictee wilt winnen, dient u van tevoren de spellingregels consciëntieus door te nemen. Houd rekening met de populariteit van het dictee en het beperkte aantal kaarten. Meldt u zich daarom snel aan!

 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten