zondag 17 december 2017

1234 Dictee zondag 17 dec 2017 (1): dictee De wet van Murphy bij Taalvoutjes √

Dictee - dictees [1234]

De wet van Murphy bij Taalvoutjes

Volgens VD is dat de wet die zegt dat alles wat mis kan gaan, daadwerkelijk mis zal gaan. Bij genoemd dictee, Taalvoutjes – het dictee, leek het daar wat mij betreft veel op. Een mengeling van eigenwijzigheid, domheid en niet letten op c.q. niet herkennen van de context zorgde ervoor dat ik een reeks blunders maakte. Het leek wel op een black-out. Kennelijk was ik er niet erg bij. Resultaat: niet maximaal 5 of zo, maar maar liefst 15 fouten. Een beschouwing.

NB De complete tekst komt in een volgende blogpost!

A. rücksichtslos (1)
Natuurlijk staat dat in mijn lijsten, maar toen de tussen-s niet werd voorgelezen, dacht ik kennelijk: weglaten dan maar. Nou ja.

B. Parijs (restaurant) (1)
Echt niet wakker: 'Parijs' is hier geen bezittelijk vnw. maar een bnw.: geen apostrof dus.

C. 3 (drie) Michelinsterrenrestaurant (2)
Alles draait hier om Michelinster: in GB, VD en mijn lijsten pregnant aanwezig. Dat wist ik ook wel, maar verder ging het mis: de hoofdletter blijft, restaurant komt eraan vast en de 3 (drie) komt er los voor. Mijn 'driemichelinsterrenrestaurant' kreeg terecht 2 fouten.

D. Andrés, Janny's (2) en Robèrts (1) (sidekick) 'Andrés' kon je niet fout schrijven (achteraf: André van Duin). Ik was kennelijk ver weg: geen idee (op de avond zelf) dat het over 'Heel Holland bakt' ging. Anders had ik Janny's [ik: Jannies] wel goed geschreven: Janny van der Heijden ken ik wel (ook uit de krant). 'Robèrt' (van Beckhoven) had ik nooit goed geschreven: die kende ik niet!

E. Freriks' (vergevorderde leeftijd) (1)
Niet te bevatten, ik zat aan 'Frerik' te denken, maar het is Freriks en Freriks z'n ... levert (uiteraard) een extra apostrof op. Oei.

F. Green Happinesschickies (3)
Daar had ik echt geen idee van en ik schreef alles met kleine letters aaneen. Volgens internet is 'The Green Happiness' een tv-programma over veganistische dagmenu's met weinig calorieën etc.

G. hipsterbarista's (1)
Gruwel: met dubbel-r. Staat natuurlijk goed in mijn lijsten.

H. iPhone X's [uitspreken als 'ten'] (1)
Ik had iPhone 10's. Hier hoort wel een curieus verhaal bij. Deze maand is voor het eerst verschenen een maandelijks magazine BRSJS.nl. Ik heb de teksten daarvan op spelling gecorrigeerd. Ik citeer uit een artikel: ...de nieuwe iPhone X (spreek uit: iPhone 10) ... de vroegere iPhone 8 ... Niet te geloven: ik doe dat kennelijk strikt robotisch en het blijft niet hangen. Curieus.

I. geïnstaad (1)
Het verband met instagrammen --- > instaën had ik wel gelegd (al een hele toer), maar het vervolg stokte: ik insta, ik instade, ik heb geïnstaad ...[ik: t] 

J. Vossius Gymnasium (1)
Uit eigenwijzigheid wilde ik het hypercorrect doen (Vossiusgymnasium), maar een stemmetje in mij zei: zelf schrijven ze vast 'Vossius Gymnasium'. Zo stond het overigens ook op mijn deelnamebewijs.

Tja, zo kom je aan 15 fouten ... minstens 4 zou ik er altijd hebben gemaakt!
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten