Dictee - dictees [1225]
Groot
Dictee Rijssen-Holten 2017
De onderstreepte
woorden moesten worden ingevuld.
"Steeds
verrassend, altijd voordelig" (auteur: Margreet Koster)
1. De hoeveelheid reclameboodschappen die ons
aan het eind van een gemiddelde dag heeft bereikt, is gigantisch. Daarbij
moeten we al dan niet vrijwillig stilstaan bij tal van gevoileerde
stemmen, die ons apolitiek, weinig beheerst en twijfelachtig didactisch
wijzen op bijvoorbeeld het nieuwste glas-in-loodraam.
2. Is jouw ruggengraat bestand
tegen al die flagrante recommandaties die je hoofd, in je autarkische
woning, binnendringen? Een fijne feelgoodreclame tovert algauw
een hupse lach op je gezicht, waarna je je ogenschijnlijk die dag
beter zult voelen. Immers, de prangende wereldproblemen lijken gereduceerd
te worden tot sinecures als je ze door een roze fashionable bril
bekijkt. Plots worden schriele guerrillakrijgers getransformeerd tot stoere brandweermannen, onverwacht appetijtelijk en verre van laag-bij-de-gronds.
3. Heeft u zich weleens
afgevraagd waarom een bekende scheermesjesfabrikant zijn product ruim vier remarquabele decennia vrijwel halfjaarlijks
verbetert? Wat valt er –
behalve de all-inprijzen – nog af te dingen op een gladde kin voor een
expert pur sang die pretendeert nu 'het beste wat een man kan krijgen'
te bieden?
4. De tijd van de zwart-wittelevisie
en de korte annonces ligt reeds ver achter ons. Toch veranderen de
fabrikanten van, zoals onze bijdehante grootmoeders het noemden, 'hygiënisch
damesverband’ de associatie met hun geprivilegieerde boodschap
niet. De eerste vrouw die tijdens een zekere periode blauwe inkt waarneemt moet
waarschijnlijk nog geboren worden.
5. Heeft u nog geen appnek van al die
spelshows waarbij u geacht wordt deel te nemen aan als reclame verpakte en
daardoor fors gedowngradede fakeverkiezingen?
De strijd is in menig gezin de casus belli voor een stevig gesprek over
budgetbesteding en
to-dolijstjes.
6. Het
verschil tussen feit en fictie wordt steeds diffuser. Er is zelfs
een telecomfabrikant die pretendeert dat je volwassen wordt als je kiest voor
zijn wederom geüpgradede
telefoon. Wat een kapsones! Want de CEO's van deze hightechindustrie
stellen – na ongetwijfeld een flinke hoeveelheid sisyfusarbeid van de
afdeling Communicatie – ongegeneerd en openlijk vast dat de wereldberoemde virtuoze
concurrent al jaren tekortschiet en toch beter appels kan gaan verkopen.
7. Cosmeticaproducten
worden niet langer via instore reclame verkocht, maar steeds vaker
online en in nieuwe, uiterst lucratieve vormen. Want gelooft uw thuiswonende
puber dat die op-en-top verzorgde vlogger toevallig stilstaat bij een zeker make-upmerk? Dat
het geyoutubede personage uit persoonlijk enthousiasme handelt of
de maquillage verzorgt voor bekende artiesten? Niets is minder waar. Dit
gerecruite rolmodel is vrijwel zeker een goedbetaalde, krachtige influencer.
8. Reclame is de kracht van de herhaling. Maar je kunt het ook
overdrijven. Want zo langzamerhand begint de dagelijkse gedachtewisseling
over groentesoep of tomatensoep van die iets te volumineuze
man van de 'Hallo-winkel' en zijn gehighlighte, gezellige pseudogezinnetje
te irriteren.
9. Uiteindelijk
willen we allemaal hetzelfde: zo weinig mogelijk betalen. En dat weet het peloton
van chique marketinganalisten
maar al te goed. Het publiek is gevoelig, maar niet gek. Of het kolossale
drogisterijconcern het nu schijnbaar consciëntieus roept of de
plaatselijke grootgrutter, de yell "Steeds verrassend, altijd voordelig" zet toch bij een tweederdemeerderheid
van de doelgroep ten minste één wenkbrauw in beweging.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten