donderdag 3 december 2015

Dictee woensdag 03 dec 2015 (1): dictee Groot UT-dictee 2015 [817]

Dictee - dictees [817]

Groot UT-dictee 2 december 2015

Digitalisering (auteur: Paul de Kuyper)
Tussen [ en ] opmerkingen en de 15 fouten van Rein.

1. Legio futurologen hebben korte- en langetermijnvisies geschreven met kilometerslang pseudowetenschappelijk gewauwel en zettabytes [10^21] aan data-analyses over de digitalisering van het eenentwintigste-eeuwse (21e, 21ste, 21e, 21ste) onderwijs.

2. Het leitmotiv (leidmotief) in veel van deze uitweidingen is dat docenten – van pabostudenten tot adjunct-hoogleraren – in sneltreinvaart moeten worden klaargestoomd voor het onderwijs anno 2032 (tweeduizend tweeëndertig), maar de vraag is of zij zich de benodigde ICT-vaardigheden [ook ict] zo een-twee-drie [1-2-3: dubieus!] kunnen eigen maken [1 – eigenmaken].

3. Digitalisering betekent overigens geenszins dat aspirant-docenten geboren whizzkids moeten zijn, maar als je op een iPadschool (ipadschool) [2 – iPad-school à la Benelux-land] solliciteert, is het handig als je weet hoe je van links naar rechts en vice versa door de tabbladen [3 – één b!] van [4 – vergeten!] een digibord swipet ['vegen' met de vinger over het scherm] of hoe je een gepersonifieerde schermafbeelding [5 – gemafbeelding] fotoshopt.

4. Een emeritus hoogleraar hoeft echt niet consciëntieus de socialemediaprofielen van zijn technischegeneeskundestudenten uit te kunnen pluizen, maar enige ervaring met de plagiaatscanner is nooit weg als je wilt nagaan of ze hun essays over
auto-immuunziekten bij twee-eiige [2-eiige: dubieus!] tweelingen hebben gecopy-pastet van een wikipagina [6 – digipagina].

5. Het tegenovergestelde geldt overigens evengoed: al weet je in no time [7 – no-time] een whatsappje (WhatsAppje) naar je Sri Lankaanse adoptiezusje te swypen [vinger over toetsenbord van letter naar letter zonder het beeldscherm te verlaten] en leg je vlot het verschil uit tussen smileys en emoji's [8 en velen met mij – emoties], dat betekent nog niet dat je de didactische competenties bezit om onlineoefeningen (online oefeningen) te ontwikkelen voor hbo'ers of academici in spe.

6. Het onderwijs heeft niets aan übernerds [eerst: übermensch] die moeiteloos de IP-adressen reciteren [9 – registreert, enkelvoud nog van de übermensch, denk ik] van de pc'tjes van UT-studieverenigingen [10 – IT?] als Alembic [11 – Alembiek] en Paradoks [12 – Paradox], noch aan pochhanzen die marketingpraatjes verkopen over zogenaamd gesofisticeerde [gesofistikeerde is fout: andere uitspraak] lesmethoden die onmiddellijk na ingebruikname bij het vullis kunnen.

7. In alle digitaliseringswoede [eerst: digitaliseringsboeken] wordt namelijk de kracht van een-op-eencontact [1-op-1-contact: dubieus] weleens vergeten: een toets face to face evalueren is vele malen effectiever dan een lijstje antwoorden op een elektronische leeromgeving of een automatisch gegenereerde e-mail met een cijfer.

8. Daarom roep ik naar al die deskundologen met hun fata morgana's over prospectief onderwijs en naar [13 – na] alle yuppen en yetties [14 – yippies --- > jippies, ik denk achteraf wel 'jetties' verstaan te hebben] van hippe start-ups [15 - starlets?] die zeggen innovatieve onderwijsapps te ontwikkelen: [zonder aanhalingstekens geen hoofdletter!] denk [eerst: denkt, n.m.m ook zo gelezen] in mensen, niet in avatars.