Groot UT-dictee 2 december 2015
Digitalisering (auteur: Paul de Kuyper)
1. Legio futurologen hebben korte- en langetermijnvisies geschreven met kilometerslang pseudowetenschappelijk gewauwel en zettabytes [10^21] aan data-analyses over de digitalisering van het eenentwintigste-eeuwse (21e, 21ste) onderwijs.
2.
Het leitmotiv (leidmotief) in veel van deze uitweidingen is dat docenten – van
pabostudenten tot adjunct-hoogleraren – in sneltreinvaart moeten worden
klaargestoomd voor het onderwijs anno 2032 (tweeduizend tweeëndertig), maar de
vraag is of zij zich de benodigde ICT-vaardigheden [GB ook wel: ict] zo een-twee-drie kunnen eigen maken.
3.
Digitalisering betekent overigens geenszins dat aspirant-docenten geboren
whizzkids moeten zijn, maar als je op een iPadschool (ipadschool) [vgl. iPodduim - GB ook: ipodduim] solliciteert, is het handig als je weet hoe je van links
naar rechts en vice versa door de tabbladen van een
digibord swipet ['vegen' met de vinger over het scherm - swypen = letters typen] of hoe je een gepersonifieerde
schermafbeelding fotoshopt.
4.
Een emeritus hoogleraar hoeft echt niet consciëntieus de socialemediaprofielen
van zijn technischegeneeskundestudenten uit te kunnen pluizen, maar enige ervaring
met de plagiaatscanner is nooit weg als je wilt nagaan of ze hun essays over auto-immuunziekten bij twee-eiige tweelingen hebben gecopy-pastet van een wikipagina.
5.
Het tegenovergestelde geldt overigens evengoed: al weet je in no time een whatsappje (WhatsAppje) naar je Sri Lankaanse adoptiezusje te
swypen [vinger over toetsenbord van letter naar letter zonder het beeldscherm
te verlaten] en leg je vlot het verschil uit tussen smileys en emoji's, dat betekent nog niet dat je de didactische
competenties bezit om onlineoefeningen (ook: online oefeningen) te
ontwikkelen voor hbo'ers of academici in spe.
6.
Het onderwijs heeft niets aan übernerds die moeiteloos de
IP-adressen reciteren van de pc'tjes van UT-studieverenigingen als Alembic en Paradoks, noch aan pochhanzen die marketingpraatjes verkopen over zogenaamd gesofisticeerde [gesofistikeerde is fout: andere uitspraak]. lesmethoden die onmiddellijk na ingebruikname bij het vullis kunnen.
IP-adressen reciteren van de pc'tjes van UT-studieverenigingen als Alembic en Paradoks, noch aan pochhanzen die marketingpraatjes verkopen over zogenaamd gesofisticeerde [gesofistikeerde is fout: andere uitspraak]. lesmethoden die onmiddellijk na ingebruikname bij het vullis kunnen.
7.
In alle digitaliseringswoede wordt namelijk de
kracht van
een-op-eencontact [ook: 1-op-1-contact] weleens vergeten: een toets face to face evalueren is vele malen effectiever dan een lijstje antwoorden op een elektronische leeromgeving of een automatisch gegenereerde e-mail met een cijfer.
een-op-eencontact [ook: 1-op-1-contact] weleens vergeten: een toets face to face evalueren is vele malen effectiever dan een lijstje antwoorden op een elektronische leeromgeving of een automatisch gegenereerde e-mail met een cijfer.
8.
Daarom roep ik naar al die deskundologen met hun fata morgana's over
prospectief onderwijs en naar alle yuppen en yetties van hippe
start-ups die zeggen innovatieve onderwijsapps te ontwikkelen:
[zonder aanhalingstekens geen hoofdletter!] denk in mensen, niet in avatars.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten