woensdag 9 december 2015

0821 Dictee woensdag 09 dec 2015 (1): dictee Column Medische termen (1) √

Dictee - dictees [0821]

Column Medische termen (1)

1. Van collega-dicteetijger René Dijkgraaf kreeg ik een lijst met medische termen, heel interessant. Ik zal ze allemaal bespreken. Daarbij onderscheid ik drie categorieën: (w) betekent: staat gewoon in de woordenboeken, (?) betekent: staat niet in de woordenboeken, maar ik vind het aanvaardbaar als opgave in een dictee (met uitleg waarom) en (x) betekent: is echt niet te herleiden tot de woordenboeken en zo'n woord zou ik nooit gebruiken in een dictee. 

2. Nou daar gaan we: 1) aberrant (w, afwijkend, abnormaal,
niet-medisch: absurd, idioot), 2) accommodatieparalyse (w, accommodatie = aanpassing van de ogen, paralyse = verlamming), 3) acuminatus (?, niet zo moeilijk, betekenis: niets anders gevonden dan kever of vis), 4) adenolymphocele (x, zeker vanwege de ph, we kennen lymf(e) en bij adeno- zou je aan adenoïden – woekering van het klierweefsel – kunnen denken. Dat lijkt wel te kloppen), 5) adenolymfokèle (x, zou met die f beter passen, betekenis zal uiteraard hetzelfde zijn als bij 4), 6) aerococcus (? zekere bacterie, met kleine letter zou ik het wel durven gebruiken, gevaarlijk voor de urinewegen van zwakke personen), 7) Ancylostoma (x, mijnworm, bij ons kleine letter, hoofdletter is de wetenschappelijke naam), 8) annulair (?, niet moeilijk: ringvormig), 9) antiastmatica (w, middelen tegen astma), 10) antigonorroïca (w, middelen tegen gonorroe(a)).

3. Vervolgens: 11) antrax (w, miltvuur), 12) aqueductus (cerebri) (?, niet moeilijk, betekenis: bepaalde kanalen – aquaduct! – in de hersenen), 13) arbeidsre-integratie (w), 14) arts-patiëntrelatie (w), 15) basalecelcarcinoom (w, basaal + cel + carcinoom = kanker, basale cellen = diepste laag van de onderhuid), 16) bellocqtamponade (x, Bellocq = eigennaam, tampon door de mond naar neus), 17)
bloed-gasbarrière (w, vergelijk qua spelling bloed-hersenbarrière), 18) breslowclassificatie (x, Breslow = eigennaam, indeling van de stadia van een melanoom = zeer kwaadaardig gezwel, vaak bij huid en oog), 19) Burneti caeruleus (x, te veel werk) en 20) chikungunya (w, wetenschappelijke naam, met kleine letter: subtropische virusziekte).

4. Verder: 21) chiropraxie (w), 22) chiropractor (w), 23) choledochorrafie (x, betekenis: hechtdraad of reparatie van galwegen, vergelijk cholelithiasis = galsteenziekte), 24), cholereïsch (w, de gal betreffend, wij zeggen cholerisch = opvliegend, driftig), 25) chordocentese (x, doorsteken van de navelstreng bij ongeboren vrucht), 26) choroïdaal (?, de oogbol betreffende), 27) chromosacharometer (w, betekenis: apparaat om suikergehalte in vloeistoffen – en bloed – te meten), 28) chronischevermoeidheidssyndroom (w, cvs, VD heeft CVS, GB heeft cvs-patiënt (lijkt juist), ME, myalgische encefalomyelitis), 29) ciclosporine (x, geneesmiddel na transplantatie tegen afstoting en tegen infecties) en 30) coeliocentese (x, niet zo snel gevonden).

5. Ik heb nog woorden voor 4 columns, maar ik stop ermee. Ik ga nuttiger dingen doen!
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten