zaterdag 23 maart 2013

0064 Dictee woensdag 27 maart 2013 (1): Dictee Wijchen √

Woensdag 27 maart 2013 (1): Dictee Wijchen 

Wat aan het dictee voorafging 
Ik ben om 12 uur vertrokken en arriveerde na een korte tussenstop om 15 uur op de Markt van Wijchen in het Wapen van Wijchen. Daar had ik een afspraak met (haar alias) Marloes, van wie ik elke avond via SpellingSpel een taalvraag beantwoord. We hebben tot half vijf een genoeglijk onderhoud gehad over taal en allerlei andere zaken. Ik wist dat ze jarig was. Daarom had ik een streekproduct als kleine attentie voor haar meegenomen (Zeeuwse wafeltjes). Het was geen weer voor een wandeling of zo, en omdat ik twee nachten bij dochter Anna in Apeldoorn bivakkeer (donderdag 21 maart Veenendaal en vrijdag 22 maart Groot Bijbels Dictee in Apeldoorn), had ik De Dikke Drieduizend Dicteewoorden en De compacte spellinggids Nederlands meegenomen. Niets beters aan de orde zijnd, heb ik de letters f tot en met j daaruit herhaald. Ik ben niet op zoek gegaan naar een frituur, maar heb ter plekke maar een complete maaltijd genuttigd met soep, een schnitzel, frites en wat groenten. Dat heb ik eigenlijk te laat gedaan (kwart over zes), want ik moest om 19 uur aanwezig zijn (dat wist ik, maar niet meer of het om half acht of om 8 uur begon). Ik vertrok om 7 uur: niks aan de hand, want het is maar 5 tot 10 minuten en de TomTom was al ingesteld. Ik stond op het plein, maar waar was ik vandaan gekomen? Geen flauw idee, twee keer gevraagd naar een parkeerplaats met ‘gedeeltelijk blauwe zone’. Kennelijk de verkeerde kant op gestuurd, en om twintig over zeven sloeg de paniek toe. Je zult toch niet zo ver van huis zijn en dan het dictee missen. Enfin en kortom, ik sprak twee dames aan in mijn onverhulde paniek, en waarachtig: schatten van vrouwen, ze liepen met mij een rondje Wijchen, langs alle parkeerplaatsen (3) en hoera, op de laatste stond inderdaad mijn auto. Bij de tocht daarnaartoe herkende ik uiteraard wél weer, hoe ik heen gelopen was. Ik was er rond half acht (het begon om 8 uur) en Frans, René en Bert wachtten al met smart op me. Samen vormden wij het team De dicteemannetjes, onverslaanbaar uiteraard. 

De organisatie 
De sfeer was prima. Er waren zo’n 80 deelnemers en circa 15 correctoren. Daardoor was het nakijken (200 woorden) binnen een uur gepiept. In de jury zat onder andere de oud-burgemeester van Oostburg, Gosse Noordewier, in wiens tijd ik wethouder van Oostburg was. Tijdens het corrigeren kregen we een presentatie van de bibliotheek over het goede doel: thuis voorlezen aan ouders en kinderen met, zeg maar, een taalachterstand. De mooie opbrengst van het dictee was ruim 7000 euro. Er was ook een optreden van een plaatselijke troubadour.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten