woensdag 27 maart 2013

0067 Dictee woensdag 03 april 2013 (1): Dictee Notenmix √

Woensdag 03 april 2013 (1): Dictee Notenmix

1. Weer een boekje gewonnen in Deventer, en wel: Notenmix. Ik ben niet zo gek met muziek en was van plan er alle rare, fout geschreven en soortgelijke woorden uit te halen. Al lezende vond ik de verhalen toch steeds leuker worden, maar u krijgt toch slechts van mij de lange reeks van woorden en uitdrukkingen, die ik aantrof. Toch nog een foutje? Meld het me! Daar gaat ie dan: chachacha en chachacha-akkoorden (ook: chacha), 45 en 78 toerenplaatjes, de theremin, een elektronisch instrument, bespelen, singer-songwriter(festival), een weeïg zoet liedje en gitaarriffs. Muziek schrijven doen muziekschrijvers in muziekschrift. De meeste lp's (elpees) hebben een A-kant en een B-kant (of bij laag allooi, een Z-kant). Er zijn ook dubbelelpees (dubbel-lp's).

2. Dat komt direct uit de Fabeltjeskrant. Je gaat ervan suizebollen. Een ep is een extended play, dus (met) verlengde speelduur: 45 toerengrammofoonplaat ter grootte van een lp, met een speelduur tussen die van een single (singeltje) en een lp in. Muziek speel je af op je portable, je woont Ahoyconcerten bij, gespeend van alle grotestadsromantiek, je herinnert je, godbetert, je mavo-examenperiode, raggen, ragde, geragd, betreft muziek in ragtime, de vicevoorzitter deed de vieze vaat, Paradiso is bij het Leidseplein, ik ken diverse zanger-liedjesschrijvers, jij geniet van r&b-nummers (arrenbienummers), garage-2 steprepertoire, zanger-gitarist-componist, die wordt begeleid door een tourmanager. Hij bracht een potje Mozart ten gehore.

3. Ik zweer bij rhythm-and-blues. Op de hitparade staat dit nummer als binnenkomer(tje). Welke oer-Rolling Stones ken je zoal? Deventer is de koekstad. Die grijsgedraaide plaat moet nu maar weg. Zijn leren jas is gescheurd. Alweer zo'n zanger-gitarist. Ik tref je in het verderop gelegen dorpje. Het zal haar een kick geven dat we een klik hebben. De redactie van de Stentor (Apeldoorn) schrijft 'cultheld' goed. Wie bekijkt er nog VHS-opnames (video home system)? Ik had een terug-naar-mijn-babytijdervaring. Zij kijken alles, ook naar B- en Z-films.

4. Het liveoptreden was overrompelend. Big deal, hoe schrijf je 'lsd-trip' (lyserginezuurdi-ethylamide)? Zit er echt MDMA (methyleendioxymethylamfetamine, de drug ecstasy) in nootmuskaat? De hobbyisten vertolkten ook een BZN-nummer. Ik ben ooit op Pinkpop geweest toen de band R.E.M. [niet in wdb.: Rapid Eye Movement] daar optrad. Heb jij die Punkrockencyclopedie? Geef mij maar een Donald Duckabonnement. Ze maakten ons voor alto's uit. Gebruiken zij ook het Radio 538-concept? Hij is zo'n non-onderwerpjournalist. We genoten van het paradise-by-the-dashboardlight. De local celebs lieten zich niet onbetuigd. Dat was een voorbeeld van salonfähigkeit.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten