dinsdag 5 november 2019

1763 Dictee dinsdag 05 november 2019 (1) dictee Voorronde scholen Sluis (7-8) √

Dictee - dictees [1763]

1763 Dictee dinsdag 05 november 2019 (1) dictee Voorronde scholen Sluis (7-8)

Groeten uit Middelburg (auteur: Rein Leentfaar)

1. Hallo, luitjes, hier even een bericht van de overkant. Mij werd gevraagd om een proefdictee te maken, dat als voorronde kon dienen voor de grote finale in het majestueuze belfort van het mooie stadje Sluis op 8 november 2019. Ik hoefde niet lang na te denken: dat doe ik! Het finaledictee (ook wel: het finale dictee, heb je hem?) is een echt dictee met 9 alinea's en 50 invulwoorden. Schrale troost: hoe moeilijk daar zo'n invulplaats ook is (mogelijk met meer dan een woord), je kunt er hoogstens (schrijf dat in letters!) één fout in maken. De jury is wel streng: als je schrijfsel niet (goed) te lezen is, gaat er onverbiddelijk een rode streep door! Ik ben benieuwd wie van jullie de race naar die finale zullen halen!

2. Waar gaat de tekst van die finale eigenlijk over? Nou, de titel is 'Vrijheid' en we gaan terug in de tijd: je houdt het niet voor mogelijk – of houd je dat juist wel? – maar we draaien de klok terug naar 75 jaar geleden: 1944. Toen lonkte de bevrijding. De geallieerde troepen naderden uit het zuiden en zouden ten koste van veel slachtoffers onze Schelde vrijmaken, zodat de Amerikanen over water weer naar Antwerpen konden varen. Wil je meer weten? Versla je klasgenoten en haal de finale, dan zie ik je – ijs en weder dienende – wel in Het Belfort verschijnen op 8-11.

Zie ik je daar? Ik verheug me erop!

Was getekend,
Rein Leentfaar

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten