maandag 25 november 2019

1783 Dictee maandag 25 nov 2019 (4) dictee BeNeDictee 11 Aalsmeer 2019 √

Dictee - dictees [1783]

BeNeDictee 11, Aalsmeer 2019

De 65 onderstreept en vette woorden moesten worden ingevuld.

Het Groot Dictee 2.0 (auteur: Kamiel Choi) 

1. Toen mij het onheuglijke [GB, VD, echter wel: heug(e)lijk!] nieuws bereikte dat de gerenommeerde organisatie NTR na meer dan twee decennia heeft besloten om het jaarlijkse orthografische hoogtepunt te discontinueren en dientengevolge talrijke huiskamers er nodeloos toe dwingt om in lieu van [niet in wdb., wel bv. banlieue!] het Groot Dictee te zappen naar het langdradige formatiegetouwtrek tussen chauvinistische snottebellen en de wauwelende éminence grise [enkelvoud is het best, evt. mv,: (s) s] van de vaderlandse politiek, heb ik van de weeromstuit besloten om mijn rendez-vous met de treurbuis, waar ik sowieso louter via het world wide web naar koekeloerde, ad acta te leggen. Zulks zou een gemis hebben kunnen zijn, ware het niet dat de eenentwintigste-eeuwse zzp'er [enk.] voor het tentoonspreiden van zijn savoir-vivre geenszins is aangewezen op de bombastische demonstratie van zijn eloquentie, maar zich suffisant overgeeft aan lasciviteit en culinaire geneugten.

2. Ik schonk mezelf derhalve na mijn uit twee pistachemadeleines, crème brûlée en gekonfijte amarenakersen [ook: amarene] samengestelde grand dessert een cappuccino in van grofgemalen robustabonen met een adequaat geadjusteerde pH-waarde [instellen] en toebereid met veganistische sojamelk. Mij terdege bewust zijnde van de faux pas, gaf ik mij over aan ongebreidelde voraciteit [vraatzucht] en vervolgde ik mijn driegangenmenu met een fytofage [plantenetend] Hypophthalmichthys molitrix [sub lemma in VD: zilverkarper!] in bearnaisesaus op een bedje van veld- en fenegrieksla [Grieks hooi, ook: hoornklaver], gecomplementeerd met een compote van gesauteerde cornedbeef in gemêleerd briochedeeg [bladerdeeg] van quinoa [gierstmelde uitspraak:
kihn-waa of kie-noo-waa
] en karwijzaad. De adellijke lucullus [soortnaam, smulpaap] had het onderste uit de kan gehaald en ik stond perplex van zijn gastronomische trukendoos, die een guerrillaoorlog op mijn smaakpapillen had ontketend waar geen bicarbonaat tegen is opgewassen.


3. Nadat ik mij humoraal had verkwikt met een bokaaltje cointreau, wat een echte eyeopener bleek te zijn, peinsde ik over het faillissement van het geïnstitutionaliseerde dictaat en het legioen toegewijde taalnazi's [verderfelijk, gelukkig geen invulwoord]. Ik kwam tot de conclusie dat ik mij geen zorgen maak over de gevreesde teloorgang, temeer daar het Engels van Heiligerlee tot Hendrik-Ido-Ambacht als lingua franca wordt geliket en je op een Amsterdams terras eerder door een Oekraïense met gestoethaspelde Angelsaksische tongval dan door een boerenmeid uit de Markerwaard of dergelijke fluïde contreien wordt gekoeioneerd. Het feeërieke flux de bouche mag een fetisj [uitspraak: ee] zijn voor sommige neerlandici die hun echtelijke sponde met een tomboy of een xantippe moeten delen, ikzelf kan summa summarum nachvollziehen [niet in wdb., begrijpen] dat men heeft besloten, het Groot Dictee te decommissioneren [niet in wdb.: buiten bedrijf stellen], aangezien het de door de grachtengordelelite geproclameerde intersectionele schijndiversiteit desavoueert [wraken] ten faveure van politiek incorrecte wittemannenpraat.

4. Nochtans verstout ik mij om niet ideeëloos naar de geëpoxyde [beter: geëpoxeerd] benen van mijn eega te blijven staren en de bisbilles [gekibbel] over dergelijke allotria [bijzaken] te vergezellen van een daadkrachtig aux armes [te wapen]! Daarom heb ik niet pernicieus [ongunstig] het dicteecomité van de NTR ge-e-maild om te vragen of ze een semantische amuse-bouche [appetizer,
amuse-gueule
] willen stencilen, maar een oproep geplaatst op het elektronische kattebelletjesnetwerk Twitter, om onder de hashtag grootdictee [#grootdictee] gezamenlijk naar hartenlust een divers corpus van picareske [als van schelmen], quichoteske [don- mag hier m.i. niet weggelaten worden, vgl. robotesk] en anderszins groteske mini-essays te scriberen, die er op rigoureuze wijze voor zullen zorgen dat zelfs ononderbroken ipaddende dyslectische dommeriken op hun qui-vive blijven en er weifelend over gaan prakkiseren [prakkeseren met andere uitspraak] of de schrijfwijze van hun nomenclatuur geüpdatet is. Weldra zijn tenminste [althans] de linguïstische verschillen tussen uit de klei getrokken Hoedekenskerkenaren en vernederlandste Berberijnen [niet in wdb.: Berbers] weggeëbd en wordt er 's zomers onder het genot van hasjiesj of
3,4-methyleendioxymethamfetamine [
zie MDMA] ten langen leste weer gerelaxt.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten