donderdag 22 maart 2018

1292 Dictee vrijdag 23 mrt 2018 [1]: dictee Groot Dictee Tilburg (21e) 2018 √

Dictee - dictees [1292]

Groot Dictee Tilburg (21e!) 2018

Rituelen (auteur: Corné van Doorn)

1. In onze individualistische epoque met een overvloed aan egodocumenten en gejij-bak op de sociale media ontstaat steeds meer de het idee dat ons ik-besef tekortschiet en dat het ten enenmale de voorkeur verdient te appelleren aan een dimensie die ten algemenen nutte aangewend kan worden, omdat het in ons mens-zijn ruimte verleent aan het samenzijn: rituelen vol symboliek zijn hiertoe een geëigend middel.

2. Het hoeft dan noodzakelijkerwijze niet te gaan om het apocriefe occultisme: voorbeelden ervan zijn de alchemie die ernaar streeft een panacee oftewel levenselixer [ook: elixir] te creëren en de magie die zich bedient van grimoires [Wikipedia, niet in wdb.], instructieve handboeken om kwalen te genezen en amuletten of talismannen [GB ook talismans, dat bij VD als enige] te fabriceren op een volgens de rituelen verplichte locatie en met de voorgeschreven accessoires.

3. Van oudsher gedijden (n!) in de rooms-katholieke kerk velerlei tijdens de Beeldenstorm [specifieke, 1566] met acribie gekritiseerde rituelen: van het doopsel, oorspronkelijk bedoeld om te ontsnappen aan het voorgeborchte [zielen in afwachting van de komst van Christus], het oliesel, het vijfde sacrament [van de 7] van de Heiland, toegediend bij het sterven tot de communie: de gelovige ontvangt van de celebrant [de mis celebreren = opdragen], vaak bijgestaan door een of meer acolieten [misdienaar – plant = akoniet!], de geconsacreerde [wijden, consecreren kan ook] hostie tot dan bewaard in het tabernakel [daarin wordt de hostie, het Allerheiligste, bewaard] voorzien van godslamp [altijd brandende olielamp of speciale kaars voor het tabernakel] en conopeum [gordijntje voor het tabernakel, ook: zijden omhulsel van de ciborie = ciborievelum – mv. conopeums] in een ciborie [kelk met deksel voor bewaring van geconsacreerde hosties, ook: ciborium].

4. Ook in het leven van alledag wordt door Jan en alleman veelvuldig gebruikgemaakt van soelaas biedende rituelen, nochtans vanuit de oud-Hollandse nuchterheid on-Nederlands. Naast de hype van het roken van de waterpijp in shishalounges wendt de Nederlander zich allengs meer tot de innovatieve mores bij het overlijden van dierbaren zoals de digitalisering van bidprentjes en het vervaardigen van replica's van bijvoorbeeld een hand van overledenen.

5. Voor sommigen wellicht ook het frequenteren van houseparty's in bijwijlen obscure accommodaties om geholpen door een stroboscopische sfeer en een niet-versmade [m.i. bedoeld: niet te versmaden] hoeveelheid ecstasy en wat dies meer zij aan stimulantia te ontsnappen aan, achenebbisj [GB], de positie van een loser en te worden ondergedompeld in een kakofonische caleidoscoop van tongstrelende en welriekende vibraties, om de scene maar met een synesthesie [stijlleer: verbinding van woorden uit verschillende zintuigsferen – zoals schreeuwende kleuren] te verwoorden.

6. Ook de sport kent een groot scala aan rituelen: van het kruisjes maken voor je de arena [gezegd: niks met Ajax – en dus niet: ArenA] betreedt tot zoals bij het Nieuw-Zeelandse rugbyteam het uitvoeren van de haka, een inheemse dans van de Maori's. Wellicht gaan de deelnemers aan de Alpe d'HuZes ervan uit dat het al of niet
ge-sms't of geappt hebben met het thuisfront niet onbelangrijk is zoals voor participanten aan dictees het Groene Boekje [maar curieus: helemaal voorin GB in het colofon: "De merknaam Het Groene Boekje is als merknaam beschermd (donorprincipe!?)] op het nachtkastje of Van Dale onder de peluw [hoofdkussen] van het lits-jumeaux [mv. + s].

 
 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten