donderdag 13 augustus 2015

0707 Dictee donderdag 13 aug 2015 (7): dictee 849 (deel 1) √

Dictee - dictees [0707]

Oefendictee 849 (deel 2)

Dictee 849, alinea 1 t/m 3.

1. De feta-eigenaar had een festivalweidestand. Een ferrarisschijf is onderdeel van een elektromotor. Een fermette [tuh - uitspreken] is een woonboerderij en een feniksdichter een prulpoëet. Hoe spreek je 'feng shui' uit [2 manieren - fèhng-sjwee/sjoewie]? Dat spul moet eerst fijngestampt worden. Is hier sprake van finland- of libanisering? De filopedische [kinderlievend] Sinterklaas komt er weer aan. Hij is het filmmaken nog niet verleerd. De tallyklerk constateerde het flenzen [lading neersmijten], maar ging daarna lekker flensen [van bil]. Hij lag in een fourire. Is het coir al aangekomen? En het floid? Flexie is een kwestie van flecteren. Het kaasfonduetje is goed gelukt bij het fonduen. Ons Nederlandse 'snit' komt van het Duitse 'Schnitt'. Bij 'flos' moet je aan sigaren denken, bij 'vlos' meer aan zekere zijde.

2. In een formule 1-bolide zit geen F1-toets. Een fransje is een kaas en een française een dans. De freelance-eindredacteur [freelance eindredacteur] wilde een artikel over het freeridersgedrag bij het freestylen. Een écoute is een luistergalerij. Minnenijd is een vorm van jaloezie; op het werk heet dat jalousie de métier, wat voor metier je ook hebt. Leg de volgende schrijfwijzen uit: BELGIË, MÜNCHEN, EMINENCE GRISE, FRELE, BLEREN en DÁIL ÉIREANN. Zij is het frêleste en ook het friste meisje van dat groepje. Haar vingers friemelden in de wriemelende massa. Fysischgeografisch is volgend de fysische geografie, fysisch-chemisch is dat beslist niet [fysisch en chemisch, verwisselbaar]. Een gamellehut [n/s] is een soort bijkeuken. Ik fundraise voor KiKa (niet in wdb.), daarom heb ik ook veel ge-ftp'd. NB Kika = (Stichting) Kinderen Kankervrij.

3. Hij heeft al heel wat ragouts [geen t uitspreken] gemaakt. Bij staatsbezoeken worden vaak gardes d'honneur opgesteld en extra garde-mangers ingehuurd. Met brille, briljantie, werd de steen gebriljanteerd. We hebben pas nog gegeert: ken je dat kaartspel, het is erg gegeerd. Ik geloof er geen vits (vis) van. Ik deis voor de kinderen, ik houd me gedeisd. Ik ben gekke Henkie noch gierige Gerrit, dat wil zeggen: ik ben geen gekke henkie en geen gierige gerrit. Ik heb gebruikgemaakt van de overnachting, maar geen gebruik gemaakt van het dejeuner. Zijn lauwerkrans verwekte lauwe reacties. Wat gekwantiseerd is, is uitgedrukt in quanten. In Zuid-Afrika is de Geloftedag feest- en gedenkdag. Schrijf: George' [geen 'uh' uitspreken] oor, Georges [wel 'uh' uitspreken] oor en Sjors' oor.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten