donderdag 4 april 2019

1558 Dictee donderdag 04 april 2019 (1) dictee Finale Juniordictee Overijsel 2019 √

Dictee - dictees [1558]

Finale Juniordictee Overijssel 2019 

Vandaag: uitkijkdag (auteur: Fred Diks)

1) 1 april is een datum waarop je extra alert moet zijn, vooral als jou [= (aan) je] bizarre anekdotes verteld worden.

2) Hoe de dag, waarop humoristisch ingestelde grapjassen zich kunnen uitleven, ooit is ontstaan, is niet bekend. 

3) In Nederland denkt menigeen dat de grappenmakerij op 1 april 1572 is begonnen met de inname van Den Briel door de watergeuzen.

4) Diverse media proberen elkaar al meer dan een eeuw de loef af te steken met grappen waar luisteraars, kijkers of lezers instinken.

5) Na de invoering van plastic [bnw] vuilniszakken [plasticvuilniszakken is niet fout – plastic ook znw.: enkele samenstellingen in GB als plasticsoep] konden fulltime huisvrouwen [ook goed en komt veel vaker voor: fulltimehuisvrouwen] heel lang geleden op de gevreesde datum uitleg krijgen over hoe ze met een verwarmde strijkbout (de) zakken groter konden maken, zodat je er minder van nodig had.

6) De redactie van het jeugdjournaal [staat gewoon in GB en VD - mogelijk eigennaam] meldde eens dat ze alleen nog maar verder wilde met mannelijke boegbeelden. Het was namelijk erg moeilijk invallers te krijgen voor de drie presentatrices, die destijds tegelijkertijd met zwangerschapsverlof waren.

7) Een ander televisieprogramma berichtte decennia geleden vanuit Italië dramatisch over de zogenaamde val van de scheve toren van Pisa.

8) De Europese ruimtevaartorganisatie ESA zocht voor astronaut André Kuipers een speelkameraadje tijdens diens verblijf in de ruimte. Veel trotse hondenbezitters meldden destijds onmiddellijk hun trouwe viervoeter aan voor een selectiedag.

9) Als beginnende, naïeve leerkracht was ik zelf ook regelmatig de dupe van misselijkmakende grappen.

10) Diverse keren belandde ik met mijn gespierde billen in scherpe punaises nadat ik relaxed op mijn bureaustoel wilde gaan zitten. Ook dronk ik met een stalen gezicht koffie met zout op, hetgeen ik moest bekopen met drie dagen diarree.

11) Voor de winnaar van dit literaire [GB ook: litteraire] festijn hoop ik dat je geen neptrofee ontvangt, maar de aandacht en waardering krijgt, die je echt verdient.

 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten