dinsdag 2 april 2019

1556 Dictee dinsdag 02 april 2019 (1) dictee Groot Edes Dictee 2019 √

Dictee - dictees [1556]

Groot Edes Dictee 2019 

NB In de spelregels stond niet dat je in de leestekens fouten kan maken (en ook niet dat je aan het eind van een regel niet mag afbreken ...) 

De Edese gelukslucht (auteur: Larissa Verhoeff)

1. In de feeërieke contreien van Ede schalt vaak de roep van de Vlaamse gaai. Zijn atonaal gekrijs is een herrie vanjewelste [online VD + GB, online GB sinds kort ook: van jewelste en van je welste, bijwoord, de claim van de auteur dat 'jewelste' in (online) VD zou staan, is onjuist!]. Ik weifel of ik mijn portefeuille zal trekken om het gevederde [voorlezen suggereerde 'gevederte', maar dat kan hier niet, bnw. bij gevaar] gevaar geëlimineerd te krijgen, maar neem afstand van dit abjecte en stereotiepe idee-fixe.

2. Lang heeft men deze lawaaipapegaai met zijn ludieke snorstreep en blauw-zwarte [niet blauwzwart = blauwachtig zwart, maar blauw + zwart = blauw-zwart, beide vormen staan in de online VD – zie verder de plaatjes op internet ...] vleugelbocht als ongedierte beschouwd. Het is echter preciezer om hem te zien als de organische sirene van zijn biotoop.

3. Hoe dan ook: ik laat mij door deze vogel niet bruuskeren, [zeer de vraag of deze komma alle keren is voorgelezen en sterker nog of deze voor 'noch' wel noodzakelijk is ...] noch mijn copieuze picknick op de hei versjteren. Wat een weelde!

4. De weidsheid van de Veluwe ziet eruit als een craquelé van heiige zonnestralen, purperen verfspatten en zwevende wolvlokjes. Het is een ideale locatie voor glamping [luxe kamperen], poëzie en een potje yahtzeeën. Bovendien: na het atten [een glas ad fundum leegdrinken] van mijn achtste chardonnay, verstomt ineens het geluid van de gaai en tevens dat van de laag overvliegende Boeings.

5. "Zo los je een fnuikend probleem op," oppert mijn monologue intérieur [= inwendige monoloog, niet + e aan het eind, want het is le monologue, mannelijk dus]. "Stilte," sis ik furieuzer dan ik wens, "zo meteen ontwricht je nog de precaire balans van dit areaal!"

6. De natuur is niet hufterproof voor de mens en dus haastte ik me naar het centrum. Het nieuwe marktplein [geen straatnaam, wel Markt en Marktstraat!] lag er verrukkelijk bij. Drie hanggroepjongeren skateboardden over de spectaculaire waterspuitertjes. Ze werden zeiknat! Anderen haalden snel hun iPhones tevoorschijn en filmden de scène. Het hilarische filmpje gaat viraal. Ede staat ineens wereldwijd op de kaart.

7. Memes ['miems' = internetmemes = humoristische items die gekopieerd en verspreid worden over het internet] van twerkende ['uh' – seksueel suggestief dansen] yogasnuivers en übercoole [staat gewoon in online VD] fitties [SR, straattaal: ruzie] in regenboogtaal [niet in wdb. - wel al in beeld bij VD: genderneutrale taal] delven het onderspit.

8. Het suffe Edes imago is fluks en voor altijd rechtgebreid. Ede is booming! Ede is excellent! Van heinde en verre naderen melancholieke en defaitistische individuen [en dus niet: indivuen (:-))], op zoek naar de medicinale troposfeer, naar de geestelijke, groene wellness of naar een renaissance van ziel of accu. Ergo: laten wij bofkonten zuinig zijn op onze onloochenbare en gratis gelukslucht.

 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten