maandag 18 april 2016

0890 Dictee maandag 18 apr 2016 (1): dictee Column De making-of √

Dictee - dictees [0890]

Column De making-of

1. Het monnikenwerk, de sisyfusarbeid is gereed. Samen met Johan de Boer heb ik alle 856 Oefendictees gereviseerd naar de spellingtoestand van 2015/2016. Vervolgens heb ik alle dictees in één groot bestand bijeengebracht, inclusief inhoudsopgave met paginanummering, etc.

2. Het Wordbestand (alles inclusief, ook inhoudsopgave, etc.) is 10.587 kB groot, het zijn 1873 pagina's, 957.589 woorden, 12.387 alinea's, 93.177 regels, 5.398.298 tekens (excl. spaties), 6.340.310 tekens (incl. spaties) en dus 951.012 spaties(!).

* 2020: 2414 A4'tjes, 1.040.875 woorden, 7.090.472 tekens!

3. Hoewel ik mensen ken, die daar anders over denken (dat mogen ze), is dit bestand ideaal (voor onszelf) voor herhalingsdoeleinden. Zeg maar iedere dag 10, d.i. een cyclus van ongeveer een kwartaal. Ik maak me sterk, dat van huis-tuin-en-keukendictees 95-99% van de woorden erin zit. Als zelfs bij 'Terneuzen' een score gehaald wordt van tegen de 75%, lijkt me dat niet gek. Bij herhalen kom je niet-alfabetisch de meest gekke woorden tegen, vele in de loop van de dictees wel 5-10 maal.

4. En ook zoeken binnen een (dit) bestand is gemakkelijk. Ik neem een vrij willekeurig voorbeeld: hoe vaak komt 'yoga' voor? We gaan het proberen [situatie 2016!]:

rajayoga 11 x,

bhaktiyoga 10 x,

hathayoga 10 x,

yoga 6 x,

hatha- of bhaktiyoga 3 x,

poweryoga 2 x,

rajayogabeoefenaars 1 x,

yogabeoefenaar 1 x,

(zij) yogaden voort 1 x,

yogaoefeningen 1 x,

yogapraktijk 1 x,

yogatechnieken 1 x en

yogi = beoefenaar yoga.

5. Zo kwam ik ook 'hatha yoga' (los, oude spelling, 5 x) tegen, dat verbeter je dan natuurlijk meteen! Ook 'raja yoga' (los, 6 x) kon ik zo verbeteren. Ook die fouten zijn meegeteld in het bovenstaande lijstje.

6. Enne ... herhalen is natuurlijk niet alleen maar lezen, dat werkt inderdaad niet. In voorkomend geval even DE LIJST checken en elk verdacht gevalletje – voor hoe weinig ook – even aanklikken in de oVD of de oGB ...

7. Update: sinds de recente aanpassingen in de oVD schrijven ze daar nu ook 'consanguien'. Daarom heb ik in de oefendictees 15 x '(GB)' verwijderd. Bovendien trof ik nog 2 x het woord aan met een trema op de i: uiteraard meteen verbeterd!

8. En: achter (DDT) dichloordifenyltrichloorethaan kon (GB) weg: ook VD heeft dat nu (overal) goed. En ook het (foute!) ezelsbruggetje DDT bij lyddiet (plofbaar) heb ik aangepast).
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten