zaterdag 12 september 2015

0729 Dictee zaterdag 12 sep 2015 (1): dictee 852 (deel 1) √

Dictee - dictees [0729]

Oefendictee 852 (deel 1)

Dictee 852, alinea 1 t/m 3.

1. Vooraan op het menu stond het gerecht met bouilli [soepvlees], later volgde de bouillie [pap, brij]. Glaasje brouilly [beaujolais], my dear? De gerezen problemen reisden met hem mee. Het is vandaag zowel een mooie zondag als een zonnedag. Afschrabsel is afschraapsel. De Sardiniër hield van de sardijn [verse sprot]. Guadeloupeanen (Guadeloupers) hebben Guadeloupse roots. Je wordt daar bejijd en bejoud. Een rouwdouwer is volgens GB [VD alleen rouwdouwen] een rauwdouwer [niet in VD], een rouwdouw volgens VD een rouwdanus. Ik buz, hij buzt, zij buzde, we hebben gebuzd. De doña (Sp.) is dood, leve de donna (It.)! Dit gezin is oudgereformeerd, ze zijn lid van een oudgereformeerde gemeente. Wat verstaat men onder het
ruimte-tijdcontinuüm? Heeft dat te maken met een perpetuum mobile? Catatonie = (medisch) een zekere neurotische toestand.

2. Daar komt het bijvoeglijk naamwoord 'catatonisch' dus vandaan. Beschrijf in je eigen woorden eens het
münchhausen-by-proxysyndroom. Ook strenggelovige christenen vinden dat hun Schepper de pijlstaart en het nijlpaard geschapen heeft. Tot hoe laat mag ik je bellen? De paginanummering klopte niet: ik heb meteen de betreffende nummers met één opgehoogd! In de film noir [mv. s s] werd het oorbare overschreden. Drs. P is niet meer, hij is ons ontvallen. Moet je als dicteeër ook 'Tbilisi' goed kunnen schrijven? Ik schrijf maar liever lues, want met syfilis (naar de herder Syphilus) raak ik altijd in de war met de sisyfusarbeid (naar Sisyphus). Ik heet Ad Hoc en ik run een ad-hocgebouwenbeheersmaatschappij. En de websurfer, hij winozde (ook: wilfte) vlijtig voort.

3. De spellingcontrole wilde van 'vromaneffect' 'romaneffect' maken … Gezocht op '*joos*': 1) Joosje – (verouderd) godheid van de Chinezen (nog wel bekend van Chinees, groen porselein, waarop hij vaak te paard is afgebeeld), 2) Joost (ook: Joosje) – de duivel: Joost weet … (wat hem overkomen is), Joost mag het weten, dat mag Joost weten = dat weet geen mens, 3) buskruit-, joosjes- (zeer fijne soort van Chinese thee) of parelthee: groene thee die uit dubbele, in kleine ronde korreltjes gerolde blaadjes bestaat en 4) dat mag hoosje (Joost) weten – that's all. Nee joh, ik ben geen biljarter, ik ben dicteeër. Hé, dat is een drukbezochte en druk beklante zaak. Het waren fotografen, die deze architraven afbeeldden. Een polynoom is een veelterm.

 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten