woensdag 25 januari 2017

1050 Dictee woensdag 25 jan 2017 (2): dictee Schooldictee Maldegem (miniemen) √

Dictee - dictees [1050]

Schooldictee Maldegem (miniemen) 2017

Deel I (30 woordgroepen invullen, onderstreept)

1. Mijn ouders, die naar Zuid-Amerika reisden, brachten originele cadeaus voor me mee, namelijk zeven lama's, twee reuzenslangen en drie reigers. 
 
2. In de pers werd bekendgemaakt dat veel atleten die deelnamen aan de Olympische Spelen, zich jarenlang schuldig maakten aan dopinggebruik.
 
3. Mijn zus beweert dat ijsberen jagen op pinguïns en dat monsterlijke tijgers elk jaar hele pygmeeënstammen in de jungle oppeuzelen. Dat klopt natuurlijk niet, want ijsberen vind je alleen in het noordpoolgebied, vetganzen komen alleen op het zuidelijk halfrond voor en tijgers leven in de Aziatische bossen en graslandgebieden.
 
4. Ik ga heel graag naar de bibliotheek van mijn stad. Tussen de duizenden boeken voel ik me goed. urenlang snuffel ik in romans en jeugdboeken, maar vooral encyclopedieën vind ik leerrijk. Gisteren vond ik veel informatie over de gevaarlijke reptielen.
 
5. Mijn vader is de politiecommissaris van onze stad. Hij heeft van de burgemeester een decoratie gekregen, omdat hij een Russische dievenbende opgerold heeft. De vier criminelen pleegden vorig weekend tientallen inbraken in onze wijk. Ze stalen laptops, juwelen, geld en gps-toestellen.
 
6. De presidenten dineerden in het luxueuze viersterrenrestaurant bij het station. Mijn broer is daar chef-kok. Hij zegt dat ze daar alleen maar frikandellen aten en tafelbier dronken, maar ik geloof hem niet. 
 
7. Mijn vader verkiest erwtensoep boven havermoutpap.
 
8. Wat is het verschil tussen kamelen en dromedarissen?
 
9. Na de voorstelling heeft het publiek de acteurs heftig toegejuicht. Ik vond het stuk slecht; ze hadden hen beter uitgejouwd.
 
10. 's Zondags nemen we een aperitiefje voor de maaltijd.
 
11. We wandelden gezellig in de verbrede lanen, terwijl moeder thuis een feestmenu bereidde.

Deel II: van de vier woorden was er steeds 1 woord (goed =  groen); van de rest is de correcte spelling weergegeven.

1.         aartslelijk                  11.      kerstvakantie
            academie                            kolibrie
            alarmsignaal                       Koninginnedag
            appartement                       kroket

2.         aquarium                 12       leeuweriken
            beresterk                            macaroni
            bikini's                                 madeliefje
            boekentas                           mammoet

3.         boeket                     13.      marathonloper
            broccoli                               marsepein
            contactlenzen                     mayonaise
            cowboyverhaal                    moestuin (moussetuin ...)

4.         de Eerste Wereldoorlog      14.      mountainbike
            december                                       nieuwsgierig
            dieselmotor                                    okapi
            dinosaurussen                               onmiddellijk

5.         documentaire           15.      Oranjeploeg
            dominees                             paardenbloem
            dreigbrieven                         parapluutjes
            drogisterijen                         pikkedonker

6.         egoïst                       16.      piramide
            eikenboom                          polsslag
            Elfstedentocht                     praktisch
            eskimohond                        ravioli

7.         fotokopieën              17.      refreintje
            Franstalig                            schilderijtjes
            gedachtestreep                   shampoo
            gehandicapt       smartphone (vroeger ook smartfoon)

8.         gevangenisstraf       18.      spaghetti
            gewelddadig                       theekannetje
            gletsjer                                tomatenpuree
            handtastelijk                        T-shirt

9.         harlekijn                   19.      vaatwasmachine
            Henegouwen                      verdwaald
            huizenhoog                         voorjaarskrokus
            jeansbroek                          vredelievend

10.      jongensschool          20.      Westerschelde
            juni                                     winterkoninkje
            karrenvracht                       yoghurt
            kathedraal                          Zeeuws-Vlaams
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten